Veel moeders in mijn praktijk voelen zich schuldig naar hun kinderen. Ze vinden zichzelf niet de leukste en liefste moeder op aarde. Ze snauwen regelmatig naar hun kinderen, hebben niet altijd tijd voor ze en reageren ongeduldig. Dat schuldgevoel snap ik wel, alleen ben ik het er niet mee eens!

De vrouwen in praktijk houden allemaal veel ballen omhoog. Ze hebben verantwoordelijk werk waar veel van ze verwacht wordt. Ze voelen zich betrokken bij hun eigen cliënten en zijn plichtsgetrouw naar hun collega’s en manager. Thuis willen ze graag een fijn en gezellig plekje voor hun gezin creëren. Als vriendin willen ze attent zijn en meeleven met hun vriendinnen. En ze willen klaar staan voor hun ouders en tussendoor ook nog goed voor zichzelf zorgen. 
Maar ja, ook voor deze vrouwen zit er maar 24 uur in een dag en maar 7 dagen in een week!

Als je lang onder druk en stress leeft kom je steeds meer in een overlevingsstand te staan. Veel werkende moeders ervaren dit want een gezinsleven naast een baan is behoorlijk pittig en intensief. Je lichaam en brein zal bij langdurige stress steeds meer vanuit standje gevaar reageren. Hij kan er dus niks meer bij hebben. Je hoofd zit te vol, je lijf voelt te moe en je humeur is ronduit slecht te noemen. Met gevolg dat je gezin niet de gezellige leuke moeder ziet die je wilt zijn met een schuldgevoel als gevolg. Super irritant maar een logisch gevolg van tijden van top drukte. Natuurlijk weet je dat dit niet gezond is, dat je zo niet door kunt gaan en dat er iets moet veranderen om wel de moeder te zijn die je wilt zijn. Maar hoe doe je dat?

Je kent vast de praktische tips als “neem tijd voor jezelf” en “zorg voor voldoende ontspanning” wel. Super goede tips alleen is het best lastig om ze toe te passen als je aan het overleven bent. Je lijf en brein kan dit niet zo maar, die zijn veel te bang om de controle te verliezen met nog meer gedoe en druk als gevolg. Je brein zal er alles aan doen om vooral te blijven overleven en dus vasthouden aan het bekende drukke leven dat je hebt. 

Wat kun je wel doen zonder dat er nog meer stress in je lichaam en hoofd ontstaat en je meer tevreden over jezelf als moeder gaat voelen?

  • Neem iedere avond voor het naar bed gaan 5 minuten de tijd om op te schrijven waar je die dag tevreden over was.
    Noteer minimaal één ding waar je vanuit je rol als moeder tevreden over was.

 

  • Blok in je agenda iedere week twee keer een uur dat je iets met de kinderen gaat doen. 
    Kies iets wat jij en de kinderen leuk vinden. Deze quality time geeft jullie allemaal een goed gevoel.

 

  • Voel je irritatie naar je kinderen naar boven komen? Loop eens 30 seconden weg en stel jezelf de vraag “wat is er zo erg aan deze situatie?”.
    Door letterlijk afstand te nemen kun je beter zien of je irritatie terecht is of dat het je stressbrein is die reageert.

 

  • Knuffel iedere dag met je kinderen. Dat maakt bij jullie beide een gelukshormoon aan en voel je je beter door.

 

  • Plan speelafspraken met anderen kinderen en wissel daarbij steeds van gezin. De ene keer bij jullie en de andere keer bij de ander.
    Gebruik de tijd die je hebt als ze bij de ander zijn om iets te doen wat jij leuk vindt. Geef jezelf toestemming daarvoor want je weet dat de keer erop je de rondrennende druktemakers in jouw huis hebt.

 

  • Neem eens afstand van je kinderen door je partner te vragen of hij een paar uur op ze let. 
    Ga iets doen wat je normaal niet doet omdat je je daar schuldig over voelt of de tijd niet voor kunt nemen.

 

  • Ga af en toe iets met één kind alleen doen. Dat versterkt de band tussen jou en het kind. En je ontdekt leuke nieuwe dingen aan je kind.
    Dit kan gewoon in huis en hoeft niet super lang te duren.

 

Deze tips hebben op verschillende aspecten van je leven een positieve invloed. De relatie met je kinderen verandert, je krijgt een fijner gevoel over jezelf als moeder en je kunt af en toe bijtanken door een momentje voor jezelf te hebben. Je onrustige en gespannen hoofd en lichaam kan op een veilige manier wat ontspannen waardoor jij je steeds beter kunt gaan voelen.

 

Wil je eens over jouw drukke leven kletsen? En wat praktische tips ontvangen wat je kunt doen om wat relaxter te worden?
Ik ga graag een half uurtje vrijblijvend online met je om de tafel. Laat hier je gegevens achter en we plannen samen een afspraak.

Groetjes Daphne