Er zijn van die momenten dat je onzichtbaar wilt zijn. Dat je gewoon je ding kunt doen zonder dat iemand het merkt, ziet of er iets over zegt. Je vindt jezelf namelijk even niet leuk, knap of slim. 

Iedereen kent van dit soort onzekere momenten. Soms is het voordat er iets gaat gebeuren, soms als je er middenin zit en soms achteraf. Je twijfelt aan jezelf, aan de beslissingen die je neemt of dat wat je gedaan hebt wel goed is. Je voelt je daardoor onrustig, gespannen en je gedachten blijven als een malle tekeer gaan

Bij onzekerheid ben je bang dat jij iets niet goed gedaan hebt of niet voldoet. 
Het is helemaal niet raar om je af en toe onzeker te voelen. Het is mensen eigen om het graag goed te doen en erbij te horen. Dus troost je met de gedachte dat je één van de vele bent!

Mijn ervaring is dat de meeste mensen niet over alles onzeker zijn. Over heel veel dingen zijn ze eigenlijk best tevreden en toch bekruipt ook hen af en toe dat knagende onzekere gevoel wat je behoorlijk in de weg kunt zitten.

Onzekerheid is dus best oké. Onzekere gevoelens worden pas een probleem:

  • Als je geen eigen keuzes meer durft te maken.
  • Als je jezelf steeds aanpast aan anderen.
  • Als je maar blijft piekeren of je het wel goed gedaan hebt.
  • Als je geen fouten meer durft te maken.
  • Als je situaties gaat vermijden.
  • Als je jezelf minder voelt dan anderen mensen.
  • Als jij je maar blijft vergelijken met anderen.
  • Als je het gevoel hebt dat jij er niet toe doet en mensen prima zonder jou kunnen.
  • Als je niet meer onder de mensen durft te komen.

 Je voelt je dus niet meer vrij om te zijn en te doen wie je bent. Als je hier lang last van hebt dan kunnen er ernstige psychische klachten ontstaan. Je kunt sombere gevoelens krijgen, angstig worden of jezelf erg eenzaam voelen. Als je merkt dat jouw onzekerheid jou steeds meer belemmerd dan is het goed om er iets aan te doen. Je kunt daarvoor met een professional praten. Die kan meedenken en je helpen om meer tevreden over jezelf te worden.

Wil je nu als aan de slag dan zijn er hier zijn 10 tips die je kunnen helpen om je minder onzeker te gaan voelen:

1. Wees een lieveheersbeestje.

Als je ontdekt dat je onzeker bent stel je dan voor dat je een lieveheersbeestje bent. Kijk door de ogen van dit kleine beestje terwijl je boven de situatie rondvliegt. Een lieveheersbeestje heeft geen mening over de mensen onder hem en kan dus objectief naar de situatie kijken. Check op deze manier of jouw onzekerheid terecht is.

 

2. Onderzoek je onzekerheid.

Als je duidelijk hebt wanneer jij je onzeker voelt krijg je de mogelijkheid om te kijken of het terecht is dat je onzeker bent of dat het je eigen hersenspinsels zijn. Hou een dagboekje bij waarin je opschrijft in welke situatie jij je onzeker voelt, wie er bij zijn, waarom jij je onzeker voelt en waarover. 

 

3. Wat maakt dat je er onzeker van wordt?

Wat maakt dat je onzeker wordt. Waar ben je bang voor? Wat wil je niet dat uit gaat komen? Als jij je hier bewust van wordt dan kun je die angst ontkrachten en hoef jij je niet onzeker te voelen. 

 

4. Neem iets voor.

Als je weet op welke momenten je onzeker bent kun je je er op voorbereiden. Neem jezelf iets voor wat je kunt doen om de onzekerheid te voorkomen of om te beïnvloeden. Maak het klein en behapbaar. Spreek met jezelf af wat je gaat doen en doe het ook! Kijk na de situatie terug op hoe het gegaan is en ben tevreden. Als je je er niet aan gehouden hebt, stel jezelf de vraag wat maakte dat je het niet gedaan hebt en wat je een volgende keer anders kunt doen.

 

5. Wat is er wel goed?

Maak een lijstje met punten die je wel oké of zelfs leuk of goed aan jezelf vindt. Vraag aan vriendinnen of je partner om 5 dingen te vertellen waarom ze je waarderen. Schrijf deze op.

 

6. Vier je successen.

Kijk iedere dag terug op de dag en noteer wat je goed aan jezelf vond. Wat heb je gedaan waar je tevreden over bent? 
Geef jezelf een compliment. 

 

7. Verbied jezelf om “ja maar” te zeggen.

Door het woord “maar” te gebruiken ontkracht je meteen dat wat er goed is. Je legt namelijk het accent op wat er minder goed was en dat komt je zelfvertrouwen niet ten goede. 

 

8. Hoor en ontvang een compliment.

Hoor een compliment en accepteer dat hij gegeven wordt. Ga hem niet ontkrachten. Iemand wil dat je hoort dat hij iets aan je waardeert. Dat is een mini-kadootje, wees sociaal en ontvang hem! 

 

9. Sluit je af voor de mening van anderen.

Iedereen heeft een mening en het is tegenwoordig heel normaal om die te pas en te onpas te uiten. Een mening is maar een mening en geen feit. Mensen die een sterke mening hebben kunnen deze uitten om hun eigen onzekerheid te verbloemen. Ze zoeken onbewust medestanders om zichzelf beter te voelen. Daarnaast zeggen mensen soms dingen zonder er over na te denken en staan niet stil bij wat het met iemand kan doen. Al deze meningen zeggen niks over jou als persoon. Ze zeggen meer over de gemoedtoestand van de ander. Laat dus die mening bij die ander liggen en laat hem niet onder je huid kruipen.

10. Wees je beste vriendin!

Praat positief over jezelf. Zowel in jezelf als hardop. Door positief te zijn ga jij je beter voelen en groeit je zelfvertrouwen. Daardoor wordt je automatisch minder onzeker. Behandel jezelf dus zoals jij je beste vriendin behandelt!

 

Om je onzekerheid de baas te worden zal jij jezelf af en toe goed in de ogen moeten kijken en jezelf een schop onder je kont moeten geven. Jij bent namelijk goed zoals je bent! Je hoeft niet te zijn zoals jij denkt dat anderen vinden dat je moet zijn. Lees die zin nog maar eens opnieuw.

Bij onzekerheid vul je vaak in wat anderen wel niet van jou zouden denken. Je kunt niet in hun hoofd kijken. Check maar eens of je gedachten kloppen of dat het kleine monstertjes in jouw hoofd zijn.

Wil je eens over jouw onzekerheid kletsen? Laat hier je gegevens achter en we plannen samen een half uurtje in. Ik ga meteen met je meedenken wat je kunt doen om jouw onzekerheid te verkleinen.

Groetjes Daphne