Hoe word ik minder faalangstig?

Gepubliceerd op 7 mei 2020 om 13:10

De avond voor de presentatie was ik gespannen en huilerig. Die nacht sliep ik slecht en 's ochtends stond ik misselijk op. Ik was zo bang dat ik een fout zou maken. Of dat ik niet goed uit mijn woorden kwam. Het liefst was ik tot na de presentatie onzichtbaar geworden.

 

Een gezonde vorm van spanning bij een prestatie is helpend. Je brein wordt er scherp van, je bent alert en kunt energiek de prestatie ingaan. Dat rare gevoel in je buik als je voor een groep mensen moet spreken is dus prima.

Bij faalangst wordt de spanning te groot en werkt hij in je nadeel. De angst om te mislukken neemt je denken en doen over. 

 

Vrouw met haar voor haar gezicht waarmee zij zichzelf verbergt

Wat is faalangst?

Bij faalangst is de angst om een fout te maken of het niet goed te doen zo groot dat je brein vanuit stress en paniek reageert. Bij faalangst heb je het gevoel dat er groot gevaar dreigt en je stresscentrum komt in standje overleven. Het wordt lastiger om nu een goed resultaat te behalen.
Faalangst kan voor komen bij het leveren van een prestatie. Bijvoorbeeld het afhandelen van een taak of het spelen van een wedstrijd. Daarnaast kun je ook faalangst voelen binnen sociale situaties. Naar feestjes gaan waar je weinig mensen kent of het stellen van een vraag in een groep mensen.

 

Hoe uit faalangst zich?

Faalangst is een onwenselijke manier om met spannende situaties om te gaan.Vaak ben je je niet bewust van dat je faalangst hebt. Je hebt een soort trucjes aangeleerd die je inzet om te voorkomen dat je faalt. Op onbewust niveau reageer je met een stressreactie op de situatie. Bijvoorbeeld onrustig gevoel, zweten, paniek, piekeren, vermijden, nog harder werken, irritatie of huilerig zijn. Die uitingen zijn in twee grote groepen onder te verdelen.

1. Passiviteit (uitstelgedrag)

De angst om het niet goed te doen is zo groot dat je de situatie vermijdt dat je beoordeeld gaat worden. Het kan zijn dat je de lat zo laag legt dat je nooit jezelf of anderen teleur kunt stellen. Het kan ook zijn dat je niet aan dingen begint of ze niet afmaakt. Je stelt uit en ontwijkt het moment dat je iets moet laten zien of inlevert. Je bent ziek op belangrijke momenten, blijft vooral ideeën opperen maar voert ze niet uit of hebt excuses waarom je iets niet afmaakt. Zo voorkom je (onbewust) dat te horen krijgt dat je het niet goed gedaan hebt.

2. Activiteit (perfectionisme)

Je blijft maar doorgaan om een goed resultaat te bereiken. Goed is niet goed genoeg. Je wilt foutloos alles opleveren en bent niet snel tevreden over het resultaat. De lat ligt hoog en je voelt veel stress. Je zult altijd iets extra's doen om andere mensen tevreden te stellen, bijvoorbeeld iets lekkers meenemen voor bij presentatie. Of nog wat extra werk verrichten zodat de aandacht daar naar uit gaat. Je vindt jezelf een controlfreak of een perfectionist.

 

Oorzaak van faalangst
Veel mensen met faalangst hebben weinig zelfvertrouwen of een slecht zelfbeeld. Je vindt jezelf niet goed genoeg of je vindt dat je het niet waard bent om succes te hebben. Om de bevestiging van dit gevoel te voorkomen kies je dus onbewust één van de bovenstaande manieren om om te gaan met prestaties.

Het ontstaan van faalangst is voor ieder mens anders. Vaak heeft het te maken met dat je ooit het gevoel hebt gehad dat je het niet goed deed. Die herinnering is ergens in je brein opgeslagen. Steeds als er een vergelijkbare situatie is dan valt je brein terug op die herinnering en reageert vanuit angst dat het opnieuw zal gebeuren. Angst is een gedachte en niet de werkelijkheid. Je brein denkt dat er van alles kan gebeuren maar dat het echt gebeurd is niet zeker. Als je vanuit je faalangst handelt geef je onbewust een seintje naar je brein dat het echt een enge situatie is waardoor je brein geloofd in de angst die hij bedacht heeft. Je zal tegen steeds meer situaties op gaan zien en je faalangstig gaan voelen.

 

Wat kun je aan faalangst doen?

Als je angst een podium geeft dan wordt deze alleen maar groter. Om faalangst te verminderen zal je de angst die je brein voelt en ervaart moeten gaan verminderen. Dat kun je op twee manieren doen.

1. Onderzoek je angstgedachten en ontkracht ze
Merk je dat je faalangstig gedrag laat zin of voelt stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Waar ben ik bang voor? 
  • Wat probeer ik te vermijden?
  • Is mijn angst realistisch?
  • Wat is het ergste dat gebeurd als ik het niet goed doe?
  • Wat gebeurd er als ik (deels) succesvol ben? 

Op deze manier wordt je beeld bij de situatie realistischer. Je kunt dan je overtuigingen veranderen en helpende gedachten inzetten. Bijvoorbeeld "ik ben bang dat mijn baas boos wordt terwijl ik weet dat minimaal 80% van mijn werk goed is".
Een coach kan je helpen om je onbewuste overtuigingen helder te krijgen en je inzicht te geven in waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Dat is de eerste stap in het aanleren van een nieuw (gezonder) patroon.

 

2. Ga nieuwe ervaringen op te doen zodat je brein nieuwe associaties krijgt bij een situatie.
Je brein valt terug op een herinnering en gebruikt deze als toegangspoort tot faalangstig-gedrag. Door successen op te doen krijgt je brein meer mogelijkheden om uit te kiezen. Hij zal beetje bij beetje terug gaan vallen op nieuwe herinneringen en ervaringen. Daardoor wordt het makkelijker om situaties aan te gaan die met presenteren of zichtbaarheid te maken hebben.

 

Bedenk dat nieuw gedrag aanleren niet altijd makkelijk is. Dat gaat met vallen en opstaan. Dat is ook de bedoeling, want zo leert een mens. Probeer het vallen en opstaan als onderdeel van het proces te zien, daarmee kun jij jezelf de ruimte geven om fouten te maken. 

 

Waarom werkt de EFT methode goed bij het verminderen van faalangst?

De wetenschappelijk aangetoonde EFT (emotional freedom techniques) methode helpt om ongewenste gevoelens en gedachten te laten verdwijnen. Dus ook gevoelens die bij faalangst horen, bijvoorbeeld gevoelens van onzekerheid, stress, druk of afwijzing. 

Je leert de EFT techniek die je bij jezelf kunt toepassen als je last van gevoelens of gedachten hebt die je niet helpen. 

 

Bij EFT klop met je vingers zachtjes op vaste plekken op je bovenlichaam, door dit kloppen wordt je stresscentrum tot rust gebracht. Daarbij zeg jij hardop zinnetjes die te maken hebben met het gevoel en de situatie. Je brein koppelt het gevoel los van de situatie zodat je de situatie zonder de ongewenste emoties kunt zien. 

De studies wijzen uit dat er met EFT sneller blijvende resultaten bereikt worden dan bij reguliere therapieën. Vaak zelfs in minder dan de helft van de aantal sessies die de reguliere therapie nodig heeft.

Ik kan je deze techniek in 90 minuten leren. Je zult meteen effect voelen. In totaal hebben we 3 gesprekken. Tijdens de gesprekken onderzoeken we jouw gevoelens en gedachten die te maken hebben met je faalangst zodat je nog meer tools krijgt om jouw patroon te doorbreken. Hier vind je meer informatie over een EFT traject bij Buro BOEG.

 

Voel je vrij om contact op te nemen om te onderzoeken of EFT passend is bij jouw klachten.

Daphne | Buro BOEG


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.