Hoe word ik minder perfectionistisch?

Gepubliceerd op 26 april 2020 om 13:35

Het valt me op dat vooral veel vrouwen last hebben van perfectionisme. Warme betrokken vrouwen die altijd klaar staan voor anderen. Voor deze vrouwen is vaak goed niet goed genoeg. Het kan altijd nog net wat beter. En als ze klaar zijn dan zijn ze toch niet tevreden. Misschien herken je dit wel. 

Er is niks mis mee om iets goed willen doen en mooie resultaten te willen behalen. Het wordt een probleem als je vindt dat een resultaat nooit helemaal goed is, ondanks dat anderen dat wel vinden.
Of dat je steeds opnieuw begint.
Of dat je blokkeert als je iets lastigs gaat doen.
Of dat je spanningen voelt als iemand je resultaat bekijkt.
Of dat je maar door blijft gaan terwijl anderen al gestopt zijn.
Of dat je van jezelf geen enkele fout mag maken.
Of dat je vooral kijkt naar wat er niet goed is en niet ziet wat er wel goed is.
Of dat je stress krijgt omdat iets anders verloopt dan verwacht.

De meeste perfectionisten weten heus wel dat perfectie niet bestaat. Dat het allemaal echt niet perfect hoeft te zijn. Toch werken ze een uurtje langer door om het verslag nog iets aan te passen. Staan ze iets eerder op om de presentatie nog wat te fine tunen. Of controleren nogmaals of de berekening wel klopt. 
Dit gedrag nemen ze op de koop toe. Het "hoort" bij hen. Daar zit dan ook het gevaar. De grenzen worden steeds een beetje verlegt en alles kost net wat meer tijd en energie. Deze vrouwen zijn vaak structureel moe, hebben continue een onrustig gevoel, ervaren geen tijd voor zichzelf, zijn altijd bezig en kunnen niet meer ontspannen. Beetje bij beetje putten zij zich uit en in het ergste geval krijgen ze een burn-out. Dit gun ik niemand dus daarom deel ik 3 stappen die je kunt zetten om je perfectionisme te verminderen en waarom de EFT methode hier bijzonder effectief bij is.

 

Hoe ontstaat perfectionisme?

Perfectionisme ontstaat bijna altijd in de kinderjaren. Ooit heb je als perfectionist bedacht "als ik het perfect doe dan is het probleem opgelost." Je dacht dat dit zou werken, bent dit gedrag gaan toepassen en ervoer een vorm van succes.
Een voorbeeld. Stel dat je ouders vaak ruzie hadden. Veel kinderen denken dat zij een veroorzaker van deze ruzies zijn. Je wilde voorkomen dat er nog meer ruzies ontstaan en bedacht dat als jij alles goed zou doen er geen aanleiding meer tot ruzie zou zijn.

Het nare gevoel bij de ruzies triggerde jou om iets perfect te doen en daarmee verzachtte het een pijnlijke emotie. En het werkte want het perfect doen zorgde er voor dat mensen tevreden over je waren. Een fijn gevoel! Je werd daarmee bevestigd dat dit een goede manier was om de situatie onder controle te houden.

 

Perfectionisme heeft dus uiteindelijk niet met het behalen van een top-resultaat te maken maar met het vermijden van vervelende gevoelens. Bijvoorbeeld angst om mensen teleur te stellen, verdriet dat iemand je niet meer leuk zou kunnen vinden of angst om de controle kwijt te raken. Om dat gevoel te onderdrukken ga jij je nog harder werken en beter je best doen.
Je stresscentrum zal steeds aanstaan want hij is druk bezig met het opsporen en vermijden van dat gevoel. Dit kan hij goed en lang volhouden. Alleen put je jezelf met een zeer actief stresscentrum beetje bij beetje uit. Alle energie gaat naar dit overlevingsmechanisme en niet naar het vitaal en gezond houden van jouw lichaam.

 

Wat kun je aan perfectionisme doen?

Een perfectionist weet heel goed dat zij nooit het perfecte gaat bereiken. Daarom werken goed bedoelde adviezen als "doe het wat rustiger aan", "goed is goed genoeg" niet. Een perfectionist is vaak de eerste die zal zeggen dat het onmogelijk is om het allemaal goed te doen. Er is dus een andere strategie nodig dan dit soort tips.

Wil je iets aan jouw perfectionisme doen dan is het verstandig om stil te staan bij de rot gevoelens die je probeert te vermijden.
Door de triggers tot perfectionisme te herkennen kun je leren om op een gezondere manier met die gevoelens om te gaan. Om jouw patroon tot perfectionisme te doorbreken. 

1. Onderzoek welke gevoel je probeert te vermijden door perfect te zijn.
Het eenvoudigste om dit te doen is als je de drang tot perfectionisme krijgt. 
Stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Welke emoties voel ik nu?
  • Hoe sterk zijn deze emoties?
  • Wat was de trigger die er voor zorgt dat ik me nu zo voel?
  • Waar dacht ik aan voordat ik weer perfectionistische gedachten kreeg?

 

2. Zoek een andere manier om met deze gevoelens om te gaan.
Door bewustwording van het achterliggende gevoel kun je een nieuwe oplossing bedenken om met dit gevoel om te gaan. Erken dat je dit gevoel hebt. Laat het gevoel toe en ervaar wat er gebeurd. Dat is niet fijn en gaat tegen je natuurlijke patroon in. Toch helpt het je om je perfectionisme om te buigen.
Zoek daarna een gezonde manier van afleiding van het gevoel. Leg de focus dus op iets anders en ga dat doen.
Stel dat je bang bent dat je collega's je niet meer waarderen als je een fout maakt. Laat dat gevoel van angst toe. Wordt even verdrietig of boos. Ga daarna iets anders doen. Bijvoorbeeld even wandelen met de hond, bellen met een vriendin, Netflixen of boodschappen doen. 
Bedenk verschillende strategieën om je gevoel tot rust te brengen. Zo voorkom je dat je weer in één oplossing schiet. 

3. Maak nieuw gedrag eigen door te oefenen, te herhalen en te experimenteren.
Om een patroon te doorbreken zal je nieuw gedrag moeten blijven herhalen. Al jaren zette jij perfectionistische gedrag als oplossing bij dit gevoel in. Dat zit in heel je doen en laten ingeprent. Door structureel ander gedrag te gaan inzetten, verdwijnt beetje bij beetje jouw oude patroon. Je brein krijgt keuzevrijheid en zal daar steeds makkelijker gebruik van maken. Hij zal kiezen voor oplossingen waar hij een lekker gevoel bij krijgt. Dus experimenteer er lekker op los om te ontdekken wat jij fijne alternatieven vindt. 

 

Bedenk dat nieuw gedrag aanleren niet altijd makkelijk is. Dat gaat met vallen en opstaan. Dat is ook de bedoeling, want zo leert een mens. Probeer het vallen en opstaan als onderdeel van het proces te zien, daarmee kun jij jezelf de ruimte geven om fouten te maken. 

 

Waarom werkt de EFT methode goed bij perfectionisme?

De wetenschappelijk aangetoonde EFT (emotional freedom techniques) methode helpt om ongewenste gevoelens en gedachten te laten verdwijnen. Dus ook gevoelens die bij perfectionisme horen, bijvoorbeeld gevoelens van angst, onrust, stress, verdriet of onvrede. Je leert de EFT techniek die je bij jezelf kunt toepassen als je last van gevoelens of gedachten hebt die je niet helpen. 

Je klopt met je vingers zachtjes op vaste plekken op je bovenlichaam, door dit kloppen wordt je stresscentrum tot rust gebracht. Daarbij zeg jij hardop zinnetjes die te maken hebben met het gevoel en de situatie. Je brein koppelt het gevoel los van de situatie zodat je de situatie zonder de ongewenste emoties kunt zien. 
De studies wijzen uit dat er met EFT sneller blijvende resultaten bereikt worden dan bij reguliere therapieën. Vaak zelfs in minder dan de helft van de aantal sessies die de reguliere therapie nodig heeft.

 

Ik kan je deze techniek in 90 minuten leren. Je zult meteen effect voelen. In totaal hebben we 3 gesprekken. Tijdens de gesprekken onderzoeken we jouw gevoelens en gedachten die te maken hebben met je perfectionisme zodat je nog meer tools krijgt om jouw patroon te doorbreken. Hier vind je meer informatie over een EFT traject bij Buro BOEG.

Voel je vrij om contact op te nemen om te onderzoeken of EFT passend is bij jouw klachten.

 

Daphne | Buro BOEG


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

reinoud Prins
een maand geleden

Hoi Daphne,
Aangezien ik recent ook een blog had geschreven over perfectionisme (https://liberi.nl/perfectionisme/) was ik eens aan het rondsnuffelen of er verschil was tussen mannen en vrouwen. Ik heb je blog met plezier gelezen en ga me verder verdiepen in EFT! bedankt voor je goed geschreven blog!

Daphne
een maand geleden

Hoi Reinoud,

Ik ga ook jouw blog lezen. Goede vraag trouwens, het verschil tussen mannen en vrouwen. Ik denk dat er in de oorsprong weinig verschil zit, mogelijk wel in de uiting. Met name de onderwerpen waarin ze hun perfectie uiten.

Groetjes Daphne