Gevoelens van eenzaamheid verminderen

Gepubliceerd op 16 april 2020 om 11:04

Op dit moment is onze wereld een stuk kleiner dan normaal. We zijn verplicht meer thuis en kunnen bijna niet met andere mensen live afspreken. Ons werk is anders georganiseerd en we mogen minder naar buiten.

 

De maatregelen rondom het coronavirus (covid-19) kunnen gevoelens van eenzaamheid opleveren. Ik hoor van verschillende cliënten dat ze merken dat de kleinere wereld hun van slag brengt en eenzaam maakt. Angela is vrijgezel, doordat ze nu ze niet naar vrienden kan afspreken of kan sporten voelt ze zich best alleen. Corrie gaf aan dat ze door haar gezondheid nu meer aan huis gebonden is en daarom veel alleen is.

Gevoelens van eenzaamheid zijn zeer naar. Het gevoel wordt getriggert door ons reptielenbrein die vanuit heel vroeger weet dat alleen zijn de kans op overleven verkleind. In de oertijd leefde we in groepen en hadden we elkaar hard nodig om ons te wapenen tegen dreigingen en gevaar. Dit overlevingsmechanisme zit nog steeds ergens in ons brein opgeslagen en popt op als we minder contacten hebben of ons alleen voelen. Een rot gevoel wat je behoorlijk kan verlammen. 

 

In deze quarantaine tijd kunnen er verschillende vormen van eenzaamheid ontstaan. Bijvoorbeeld:

  • Je hebt minder sociale contacten omdat je thuis moet blijven.
  • Je partner of jij zijn ziek. Dit kan door het coronavirus komen maar mogelijk was er voor deze periode al sprake van ziekten; psychisch of lichamelijk of je hebt een beperking.
  • Je bent digitaal niet vaardig en weet niet hoe je online in contact moet komen met mensen.
  • Je omgeving is druk met zijn eigen zorgen en er is geen ruimte of tijd voor jou.
  • Jij bent nu zelf te druk om contacten aan te gaan door je werk, gezin of mantelzorg die je verleend.
  • Je hebt angst om naar buiten te gaan omdat je bang bent om ziek te worden.

Langdurig alleen zijn kan leiden tot sombere gevoelens en soms zelfs tot een depressie. Super naar en dat wil je vast graag voorkomen.

 

Wat kun je aan eenzaamheid doen?

Hoe moeilijk ook, om de situatie te veranderen zul jij zelf iets anders moeten gaan doen. Wachten totdat het verandert levert geen resultaat op.

Het kan helpen om je gevoelens te onderzoeken zodat je snapt wat er in jezelf gebeurd. Je kunt dan makkelijker een oplossing vinden. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat maakt je eenzaam? Wat zou er opgelost zijn als je niet meer eenzaam bent? (op het antwoord kun je acties uitzetten)
  • Wat zou je minder eenzaam maken? En waarom is dat?
  • Welke verwachtingen heb jij naar andere mensen?
  • Welke verwachtingen heb jij naar jezelf? 
  • Welke patronen heb je rondom het aangaan en onderhouden van contacten?
  • Hoe gedraag jij je binnen sociale situaties? Wat vind je makkelijk en moeilijk?
  • Wat zijn jouw gedachten bij de eenzaamheid die je voelt? Check of deze waar zijn.
  • Vind jij dat je het waard bent om sociale contacten te hebben?
  • Wat denk jij zelf dat de oorzaak van jouw eenzaamheid is? Wat kun jij zelf daarin veranderen?

 

Door je gedachten en patronen te onderzoeken krijg je meteen meer grip op je gedachten. Je begrijpt jezelf beter en kunt ook gericht acties uitzetten om jezelf beter te gaan voelen. 
En ja, iets gaan doen en oppakken is spannend en eng. Het is nieuw en je weet niet wat er gaat gebeuren. De enige manier om te ontdekken wat het je oplevert is door het te gaan doen. Hoe spannend dat ook is.

 

Tijdens deze periode met de Corona maatregelen die er gelden zul je misschien nog iets creatiever moeten worden dan normaal. Misschien kunnen deze ideeën je helpen.

  • Meld je bij een hulpgroep voor Corona aan. Of als helper of als vrager. Beide is goed.
  • Bied hulp aan mensen die het nodig hebben; bel iemand op voor een praatje, vraag of je bij iemand een klusje kunt doen, houdt een praatje bij de deur, doe boodschappen voor iemand.
  • Zoek groepen op facebook met dezelfde interesses, word lid en laat je zien en horen.
  • Haal je bestaande contacten aan en leg zelf contact. Vul niet in dat ze geen tijd voor je hebben of je liever niet zien. Toon interesse in de ander en voorkom dat je vooral zelf aan het woord bent.
  • Zijn er oppervlakkige contacten die je zou willen uitdiepen?
  • Vraag hulp! Geef aan wat jij nodig hebt. Het zal je verbazen hoe graag mensen voor je klaar staan.
  • Oefen simpele gesprekken, bijv in de supermarkt of als je de hond uitlaat

Ik begrijp goed dat dit niet makkelijk is en honderden uitvluchten zijn om het niet te doen. Maak een afspraak met jezelf wanneer je een actie gaat uitvoeren. En houdt jezelf aan die afspraak. Ga er doorheen, houdt vol en gooi meerdere lijntjes uit. 

 

Op deze websites vind je informatie en nog meer tips en handvatten om met eenzaamheid om te gaan:

https://www.eenzaam.nl/ 

https://www.eentegeneenzaamheid.nl 

https://faktor5.nl/hoe-voorkom-ik-eenzaamheid-in-deze-tijd-van-corona/ 

Zoek altijd contact met je huisarts om je gevoelens van eenzaamheid te bespreken. Hij kan met je meedenken wat in jouw situatie een passend vervolgactie is.

 

Succes en liefs,

Daphne | Buro BOEG

Mocht jij hulp willen bij je gevoelens van eenzaamheid? Of somberheid? 
Dan wil ik graag jou de wetenschappelijk aangetoonde EFT methode leren. Het is een methode waarmee je direct gevoelens en gedachten kunt beïnvloeden. 
Binnen het online consult leer ik jou de methode en onderzoeken we meteen wat je nog meer kunt doen om jezelf prettiger te voelen. Kijk hier voor de special Corona aanbieding, tijdelijk met meer dan 60% korting.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.