Jezelf staande houden in onzekere tijden

Gepubliceerd op 12 april 2020 om 10:42

Hoe lang gaat dit nog duren? Word ik ziek? Wordt mijn trouwjurk op tijd geleverd? Wanneer gaan de kinderen weer naar school? Is er een kans dat ik ontslagen wordt? Gaat het festival in augustus door?

Er zijn allerlei onzekerheden waar we tijdens de Coronasituatie mee te maken krijgen. Flink wat van mijn cliënten hebben last van die onduidelijkheid. Zo ervaart Vera spanningen omdat ze niet weet wanneer het voorbij is. Voelt Agnes zich gefrustreerd omdat ze niet weet of haar droomreis door kan gaan. En Gerda merkt dat het niet weten wanneer ze haar kinderen weer kan zien haar onrustig maakt.

Angst, spanningen en frustraties zijn normale reacties op een crisis zoals dit. Alles is anders en dat vinden wij mensen niet fijn. Het brengt ons in een overlevingsstand, en deze duurt nu al best lang. We weten niet hoe het gaat lopen en hoe lang het gaat duren. Onzekerheid geeft stress. Langdurige stress is ongezond. Je lichaam en brein raakt er uitgeput van. 


Ik kwam op internet een mooi filmpje tegen waarin Dr Russ Harris aan de hand van de letters van FACE COVID vertelt wat je kunt doen om jezelf staande te houden in deze onzekere tijden. Ik ben zo vrij geweest om de letters van FACE naar eigen inzicht naar het Nederlands te vertalen. Het gaat je helpen om meer rust te vinden.

 

F - Focus op het hier en nu, wat gebeurd er nu om je heen.

A - Aanvaard en onderzoek je gevoelens en gedachten: maar neemt ze niet als waarheid aan.

C - Controleer of er zaken zijn waar je wel invloed op hebt en pak deze op.

E - Experimenteer met activiteiten die je kunt doen en richt je op positieve gedachten.

 

Een nieuwe dagelijkse routine geeft houvast. Zoek alternatieven en een structuur die voor jou prettig zijn. Leg daarbij de focus op positieve dingen. Voedt jezelf niet steeds met allerlei covid-informatie en daarmee je onrust en angst. Dus minder nieuws kijken, minder scrollen door de tijdlijn op social media en minder luisteren naar sensatie verhalen van mensen. 

 

Nog een paar praktische tips:

  • Blijf dingen doen en blijf in beweging.
  • Wees creatief in wat je wel kunt.
  • Geef invulling aan je dag en de week: zorg voor een herkenbaar ritme.
  • Blijf in contact met anderen.
  • Pak een schrift en noteer iedere dag iets wat die dag fijn was en waarom.

 

Realiseer je dat dit tijdelijk is. Deze periode gaat een kleine vlek in je hele leven zijn. Maak hem niet groter dan nodig door vooral de onrust en de angst de benadrukken. 

Daphne | Buro BOEG

Mocht jij iets aan jouw onzekere gevoelens willen doen. Of je angst verminderen?
Dan wil ik graag jou de wetenschappelijk aangetoonde EFT methode leren. Het is een methode waarmee je direct gevoelens en gedachten kunt beïnvloeden. 
Binnen het online consult leer ik jou de methode en onderzoeken we meteen wat je nog meer kunt doen om jezelf prettiger te voelen. Kijk hier voor de special Corona aanbieding, tijdelijk met meer dan 60% korting.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.