Irritatie verminderen met de EFT methode

Gepubliceerd op 23 maart 2020 om 10:00

Volgens mij kent bijna iedereen wel dat gevoel van irritatie dat ineens op kan komen en even helemaal bezit van je neemt. Bijvoorbeeld omdat je huisgenoot de afwas niet in de vaatwasser heeft gezet. Of omdat je kind voor de tiende keer je stoort. Of omdat je laptop vastloopt. Of omdat iemand je afsnijdt op de weg, Of omdat je niet fit bent.

Ineens kan dat gevoel van irritatie omhoog vlammen. Alle redelijkheid verdwijnt naar de achtergrond. Je reageert vanuit je emotie met alle gevolgen van dien. Vaak hebben we achteraf spijt van onze uitval.

boze vrouw op bed

Emoties nemen onze gedachten en lijf over. Denk eens terug aan een situatie waar jij geïrriteerd raakte. Hoe voelde je dat terug in je lijf? Kreeg je gezicht een grimas? Voelde je je adem omhoog gaan. Balde jij je vuisten? Trok je mond strak? Voelde je iets in je buik?
En wat dacht je op zo'n moment? Vaak zijn dat geen fraaie gedachten. 

Met de EFT methode (Emotional Freedom Techniques) kun je op zo'n moment je emoties positief beïnvloeden. Maar ook als de situatie voorbij is kun je de lading er af halen zodat de emotie een volgende keer niet dubbel zo hard opvlamt. Maar vooral ook om de situatie uit je lijf en brein te halen zodat er ruimte komt voor fijne gevoelens en gedachten. Alles wat we meemaken wordt namelijk opgeslagen in ons brein. Om lekker in je vel te zitten is het noodzakelijk dat mindere prettige situaties maar een klein stukje van de opslagruimte in je brein gebruiken. Met de EFT methode kun je nieuwe en oude situaties opruimen zodat je harde schijf fris en leeg blijft. 

 

Hoe werkt EFT bij irritatie?

De EFT methode helpt om emoties tot rust te brengen. Het is dus een handige methode om in te zetten bij irritatie. Bij EFT klopt je zachtjes op een aantal punten op je bovenlijf terwijl je hardop zinnetjes zegt. Door het kloppen op deze punten (meridiaanpunten) koppelt je brein de emotionele herinnering van de situatie los. Doordat je met het kloppen de energie stroom in je lijf op gang brengt voel je je weer in balans komen.

Bij irritatie betekend dit dat het gevoel van irritatie bij de situatie verminderd en de energie die met je boosheid te maken heeft wegstroomt. Je voelt je meteen rustiger worden. Binnen vijf minuten van geïrriteerd naar vrolijk! Het kan, probeer maar.

 

Aan de slag

Een EFT sessie verloopt volgens een vast patroon. Kijk het filmpje hieronder om te zien hoe een sessie verloopt. Die sessie gaat over sjagerijnig zijn. 

Hieronder staan de stappen van het basisprotocol van EFT uitgeschreven.

  • Haal de situatie en het gevoel erbij naar boven. Ga terug naar het moment.

  • Geef je gevoel een score tussen de 0 en de 10. 
    Waarbij een 10 voor heel erg aanwezig staat.

  • Je start met het hardop uitspreken van je gevoel en de situatie waar je dit gevoel bij hebt. Je klopt tegelijkertijd de zijkant van je hand.
    Dit doe door er een zin van te maken. Deze zin beëindig je altijd met een positieve intentie: "accepteer ik mezelf helemaal zoals ik nu ben."
    Een voorbeeldzin bij irritatie is:
    Ondanks dat ik me kapot irriteer aan mijn kind omdat hij steeds rommel laat slingeren, accepteer ik mezelf helemaal zoals ik nu ben.

  • Daarna klop je op 8 punten op je bovenlijf, het maakt niet uit op je op de linker of rechter punten van je lijf klopt.
    Je zegt bij ieder punt hardop een zin die met je emotie te maken hebben. Bij irritatie kan dat bijvoorbeeld dit zijn:
    Punt 1 = ik irriteer me aan mijn kind
    Punt 2 = mijn irritatie
    Punt 3 = ik irriteer me kapot aan de rond slingerende rommel
    Punt 4 = mijn irritatie 
    Zorg dat je concrete gevoelens en zinnen bij die situatie zegt.
het EFT protocol, emotional freedom techniques basisprotocol
  • Leg na de 8 punten je handen op je hart en haal 3x goed diep adem.

  • Ga terug naar het moment waarop je je irriteerde. Geef dat gevoel nu opnieuw een score tussen de 0 en 10.

  • Herhaal de sessie totdat je gevoel weg is of lager is dan een 3.

 

Het is eenvoudig om EFT bij emoties toe te passen. Het is ook zeer goed inzetbaar bij angsten, fobieën, stressreacties en ongewenste gedragspatronen zoals onzekerheid, perfectionisme en overbezorgdheid. 
Om deze klachten goed te behandelen raad ik je aan om een EFT behandelaar te benaderen. Je kunt er één bij je in de buurt kiezen zodat je offline de behandeling kan ondergaan.
Of je kiest een behandelaar die online behandelingen aanbied. Dit bied ik zelf ook aan. Je logt daarbij beide in op een beveiligde omgeving waar je elkaar kunt zien en spreken. Ideaal!  

 

Wil je meer over EFT weten, klik dan hier. Je kunt me ook mailen of bellen. 

 

Daphne | Buro BOEG

daphne@buroboeg.nl

06 44 19 88 20

Voorbeeld van een EFT sessie


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.