Ontspannen ontstressen, 8 tips om te ontspannen

Gepubliceerd op 16 maart 2020 om 13:07

Het klinkt zo eenvoudig, ontspan jezelf! En toch kost mij dat best vaak moeite. Mijn lijf is nog alert en mijn hoofd blijft malen. Ik probeer te ontspannen maar het voelt alsof ik in een slechte commercial van een saunabedrijf zit. Er is weinig ontspannends aan mij op zo'n moment. 

Ontspannen is belangrijk. Het is een soort oplaadmomentje voor je energiebatterij. Net als dat de batterij van je telefoon opgeladen moet worden, moet jij dat ook.

In ons dagelijkse leven staan we altijd "aan". Thuis ben je druk met je gezin, vrienden, familie, sport, sociale contacten, de tuin, het huishouden en ga zo maar door. En op je werk ligt je focus op je taken en de samenwerking met je collega's. Als je niet oppast is het enige moment dat je uitrust de 7 uur slaap in je bed. 

Laat ik voorop stellen dat slaap super belangrijk is! Zowel je lichaam als geest laden op door te slapen. Je spieren komen dan tot rust en je lichaam maakt afweerstoffen en nieuwe cellen aan zodat je lichaam gezond blijft. Je geest verwerkt wat hij heeft meegemaakt waardoor hij het niet meeneemt naar de volgende dag en ruimte voor nieuwe ervaringen ontstaat. Dus houd die 7 of 8 uur slaap er vooral in!

 

Naast slaap is ontspannen ook belangrijk. Lekker lummelen, niks doen, je hoofd leegmaken en je lijf tot rust laten komen. Dit is vaak iets wat wij onszelf niet gunnen. We moeten van onszelf nuttig bezig zijn. Alle taakjes moeten klaar voordat we mogen gaan zitten. We leggen onszelf van alles op en daardoor zijn we altijd bezig.

 

Maar van WIE moet dit? En van wie MOET dit?

Meestal zijn de stemmetjes in ons hoofd onze grootste vijand. De Truzen, de Harry's, Annie's en Henken. Zij zitten al vanaf onze jongste jeugd in ons hoofd en vinden het heerlijk om podium te krijgen. Ze zijn er vooral op uit om je beperkende overtuigingen goed onder de aandacht te houden. Om je er aan te herinneren dat ze vroeger helpend waren en nu dat vast ook zijn. Of dat je ouders dit niet voor niks er bij je ingeprent hebben.

Luister eens goed naar die stemmen en maak een keuze of je naar ze luistert. Vaak volgen we ze al op als ze zachtjes iets zeggen. We horen ze niet eens bewust maar ze beïnvloeden ons wel. Geef ze eens echt goed het podium en luister naar ze. Nee, niet meteen er ook naar handelen, Alleen maar naar luisteren. Wat zeggen ze? En waarom zeggen ze dit? Vind jij dit als volwassen vrouw ook nog steeds zo belangrijk? En wat gebeurd er als je er niet naar luistert?

 

Geef jezelf handelingsvrijheid door de stemmen te horen en vervolgens zelf te kiezen voor wat op dit moment goed voor jou is. 
Ga eens bewust tegen de stemmen in. Kijk wat er gebeurd. Dat voelt super ongemakkelijk! En toch is het goed om je eens ongemakkelijk te voelen. Zo leer je namelijk nieuw gedrag aan. 
Hieronder vind je een aantal activiteiten die helpen om te ontspannen terwijl je de stemmen negeert.

 

8 tips om te ontspannen.

Deze 8 tips gaan je helpen om je brein en lijf tot rust te brengen zodat ze kunnen ontspannen. 

1. Ga naar buiten
Het klinkt wat oubollig maar ondanks dat is het een waardevolle tip. De frisse lucht, het zonlicht, de buitengeluiden en de natuur doet een mens goed.
Wandel of fiets je een rondje dan ben je helemaal goed bezig. De beweging zorgt er voor dat het stresscentrum van je brein tot rust komt.

 

2. Zonder je af
Door even alleen te zijn kun de prikkels omlaag brengen en dat helpt je om te ontspannen. Dit kun je doen door in andere ruimte te gaan zitten dan de rest van je huisgenoten of door tip 1 op te volgen en naar buiten te gaan.

3. Luister een podcast
Er zijn duizenden interessante podcasts. Kies een  onderwerp die jij leuk vindt en kijk op spotify of soundcloud of je er een podcast over kunt vinden. Door een podcast te luisteren zonder jij je af en krijg je een positief gevoel omdat je luistert naar iets wat je interessant vindt. 

4. Pak een hobby op
Ga die cursus tekenen doen, of maak dat haakwerkje af, koop een leuke puzzel, stof je muziekinstrument af of ga sporten.
Een hobby haalt je uit je dagelijkse doen en dwingt je om te focussen. Je brein kan maar één ding tegelijk doen. Laat dat iets zijn wat je leuk vindt, je laad er van op.

5. Luister muziek
Muziek luisteren helpt om je tot rust te komen. Erik Schreder is neuropsycholoog en geeft aan dat muziek je brein tot rust brengt en laat ontspannen. Hij en andere wetenschappers hebben een lijstje samengesteld met welke muziek daar effectief voor is. Maar kies vooral muziek die jij fijn vindt en waar je positieve gevoelens van krijgt. Let wel op het tempo. Met zo’n 60 bpm (beats per minute) zit je op het perfecte tempo om jezelf tot rust te brengen.

6. Digital detox
Ga een avond of dag offline. Zet je telefoon op vliegtuigstand, trek de stekker uit je wifi-modem en laat je laptop dicht.
Dit voelt raar want het is een tweede natuur geworden om de hele tijd in verbinding te staan met andere mensen. Door dat een paar uur bewust niet te doen kan je brein ontspannen. Hoe vaker je dit doet, hoe sneller hij ontspant.  

 

7. Beweeg
Maak je lijf moe door te bewegen (en dit hoeft echt geen intensieve duursport te zijn) waardoor hij makkelijker ontspant. Een ander belangrijk effect van bewegen is, is dat je endorfine en andere stressverlagende hormonen aan gaat maken. Die hormonen zijn een soort pokon voor je brein om ze te laten groeien en helpen om het stresscentrum tot rust te brengen.

8. Doe ontspanningsoefeningen
Door deze oefeningen komt je focus naar het hier en nu. Net als bij tip 4 geldt hier dat je brein maar één ding tegelijk kan doen. Je gedachten komen tot rust. Bij ontspanningsoefeningen zorg je er daarnaast ook voor dat je ademhaling rustig wordt en je spieren gaan ontspannen. Op internet vind je veel ontspanningsoefeningen. Sochicken heeft vijf oefeningen uitgeschreven, eenvoudig om te doen. Wil je liever begeleidt ontspannen dan heeft ontspanningsoefeningen.nl er drie voor je ingesproken. Maar internet staat er vol mee, Google even en zoek de soort oefeningen die bij jou als persoon passen.

 

Het is best lastig om van standje actief naar standje ontspannen te gaan. Je hebt dit mogelijk nog nooit bewust gedaan. Accepteer dat het de eerste paar keer lastig gaat of dat het ongemakkelijk voelt. Door het vaker te doen zullen je brein en lijf steeds makkelijker schakelen. Ze raken erin getraind. Geef dus niet op. Blijf het doen en maak vooral een lijstje van dingen die jou helpen om te ontspannen. Het helpt je om tijdens drukke tijden sneller tot een ontspanningsactiviteit te komen. Om in stresstijden zelf er één te bedenken is dan lastig. Je brein zit dan in een overdrive. Hoe makkelijk is het dan om een lijstje bij de hand te hebben die je meteen helpt richting meer rust en ontspanning.

 

Heb jij nog leuke ontspan-tips, zet ze hieronder. Ik ben er benieuwd naar.

 

Daphne | Buro BOEG


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.