Je emoties de baas zijn

Gepubliceerd op 23 februari 2020 om 15:09

“Het is me wel het weekje van incasseren” zeg ik tegen een collega “ik lijk deze week iedereen tegen me in het harnas te jagen.”


Van nature vind ik het fijn als mensen mij aardig vinden. Gaandeweg de 45 jaar dat ik op deze aarde rondloop heb ik geleerd dat dit niet altijd kan. Daar ben ik heel veel jaren verdrietig over geweest. Als iemand uitsprak dat ik iets niet goed deed of hij iets stom aan mij vond, dan voelde dit alsof ik een slecht mens was.
Deze week was een grote proef in het omgaan met mensen mij niet alleen maar “fantastisch leuk” vonden.

Die kritisch waren op iets wat ik deed, die mij verwijten voor de voeten gooide, die mij raakte door opmerkingen en die mijn goede bedoelingen totaal verkeerd interpreteerde. Een week waar ik normaal gesproken van slag van zou zijn. Waar ik veel van zou moeten huilen en mezelf super onzeker door zou zijn gaan voelen.
Dit keer niet! Ik heb de ontdekt dat feedback, kritiek en verwijten veel over de ander zegt. Maar vooral dat ik een keus heb in hoe ik dit mij laat raken en in mijn leven toelaat.

 

De verwijten die ik kreeg waren niet mals. Ik herkende me er totaal niet in en voelde meteen dat dit bij het proces van die andere persoon hoorde. Ik was een mega-bliksemafleider voor deze persoon. Ondanks dat, raakte de verwijten me wel. Ze waren gericht op de kernwaardes die ik naleef en die werden volledig weggeschoten. Dat wat ik zo belangrijk vind en waar ik altijd naar handel werd door de ander niet gezien. Erger nog er werd verweten dat ik ze doelbewust niet naleefde. En dit alles in een mailtje.

 

Na het lezen van het mailtje schudde ik met mijn hoofd. Wat gebeurd hier? De gedachten en emoties raasde door mijn hoofd en toen ik tranen voelde opkomen dacht ik “nee, dit zegt iets over de ander. Ik laat dit niet toe in mijn leven. ” Ik heb diep adem gehaald en nogmaals hardop gezegd “ik word geen speler in de videogame van de ander. Ik speel mijn eigen spel en kies ervoor om me niet in de emoties en het proces van de ander te laten trekken.”*

 

Het klinkt misschien raar maar het werkte wel. Ik kon afstand van de situatie nemen en van mijn primaire emoties. Er ontstond meteen een keuzemogelijkheid en ik heb gekozen voor mezelf.
Dit kun je in alle situaties doen. Op het moment dat je emoties bij jezelf voelt opkomen heb je een keuze om deze te volgen en daarmee in een emotionele rollercoaster te stappen met vaak allerlei slachtoffers als de rollercoaster-rit voorbij is. Of je kunt er voor kiezen om bewust de emotie niet te accepteren en te kijken naar wat jou dient. Wat helpt jou nu en op langer termijn? 

Dit is niet altijd makkelijk. Een paar weken geleden lukte me het niet meteen. Ik voelde de boosheid oplaaien en gooide er een paar sneren uit. Ik ben toen opgestaan en letterlijk uit de situatie gestapt omdat ik wist dat als ik zou blijven ik blijvende schade in het contact zou aanbrengen.

 

Als er negatieve emoties zoals boosheid of een onterecht gevoel in je hoofd en lijf komen dan neemt je ego het over. Je ego wil graag gezien worden en gelijk hebben. Hij zal er alles aan doen om de ander te overtuigen dat die het bij het verkeerde eind heeft. En als de ander dat niet meteen accepteert dan gaat het ego zijn hulptroepen erbij halen. Voordat je het weet ben je aan het schreeuwen, verwijten aan het maken of sneren aan het uitdelen. Je ego overschreeuwt wie je bent.

 

Gelukkig kan je ego goed naar jou luisteren. Je moet hem wel direct aanspreken en tot rust manen. Soms moet je hem uit de situatie halen of de opdracht geven om er een nachtje over te slapen. 
Je ego is een onderdeel van wie jij bent maar hoeft niet de baas over jouw “zijn” te spelen.

Ik realiseer me goed dat als die emoties spelen het moeilijk is om er met afstand naar te kijken en je ego tot rust te manen. Gelukkig valt dit te trainen. 

  • Start (als er nog niks speelt) met het nadenken wat je wilt doen als je merkt dat je boos of verdrietig wordt.
    Wat zou je ideale reactie zijn? Speel dat filmpje een paar keer in je hoofd af.
    Je brein neemt dit op in zijn repertoire van mogelijke reacties.

  • Als je emoties voelt zeg dan meteen tegen jezelf “emoties horen bij mijn ego en niet bij wie ik echt ben. Ik kan kiezen of ik handel naar mijn emoties of naar wie ik echt ben.”
    Je neemt dan afstand van de situatie en creëert een keuzemogelijkheid.

  • Vertel de ander dat je boos/ verdrietig wordt en dat je daarom niet op de juiste manier kan reageren. Beëindig het gesprek en ga weg uit de situatie. Dit is de moeilijkste stap omdat je ego alles uit de kast haalt om jou te overtuigen om vanuit de emotie te reageren. Ben je hier bewust van en onderdruk het verlangen om naar je ego te handelen.

  • Als je vervolgens alleen bent, laat dan even de emoties de vrije loop. Voel even wat de ander met je doet en uit alle negatieve gedachtes en gevoelens.
    Belangrijk, handel niet naar alle ideeën die je dan krijgt om de ander duidelijk te maken over hoe jij er over denkt.
    Zet na een paar minuten de rem op je emoties en benoem dat je je niet laat verleiden om vanuit je ego te reageren.

 

Toen ik deze week de verwijten over me heen kreeg heb ik dus bewust gekozen om niet in de wereld van de ander te stappen en me niet te laten verleiden tot de emotionele reactie die mijn ego voor ogen had. Ik heb bewust pas een paar dagen na de mail iets teruggestuurd.

 

Daarnaast ken ik een handige EHBO tool die ik bij dit soort situaties meteen in kan zetten. Daardoor kon ik mijn emoties tot rust brengen en mijn ego weer in slaap sussen. Dit deed ik door de EFT-methode toe te passen. Ik klopte op de EFT punten en zei hardop de zinnen die mijn ego graag wilde zeggen. Ik vergrootte mijn emotie uit en liet mijn tranen lopen. Na 4 rondjes kloppen voelde ik de emotie wegglijden en werd ik kalm. Na 2 minuten kon ik rustig terug kijken op de situatie en voelde ik nog sterker dat dit alles over het proces van de ander zei en niks over mij. Heel fijn want zo heb de situatie niet laten escaleren en ben ik trouw aan mezelf gebleven.

 

Emoties en je ego zijn super sterk. Met de EFT-methode kun je ze gecontroleerd toelaten waardoor ze er mogen zijn maar niet je leven beheersen. Je kunt ze toelaten om ze daarna een mooi plekje in je brein te geven zonder dat ze schade toegebracht hebben. Wil je meer weten? Dan vind je hier informatie over de EFT-methode.

 

Daphne | Buro BOEG

 

 

* De verwijzing naar de videogame van de ander komt voort uit de lessen die geleerd hebt van Berend Smit en Diana Polder. Zij hebben deze wijze lessen gebundeld in het boek “Mijn boek, leven in jouw gewenste situatie”. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.