Van wakker liggen naar lekker slapen

Gepubliceerd op 12 februari 2020 om 20:13

Slecht slapen kan je nacht en de dag erna behoorlijk vergallen. Ik hoor regelmatig van cliënten dat ze er alles voor over zouden hebben om meteen in slaap te kunnen vallen of om door te kunnen slapen. 

Want ondanks dat hun lichaam moe is gebeurd er niks. En daar bovenop blijft het hoofd maar door malen. Gedachtes aan de dag ervoor of wat er de volgende dag gedaan moet worden. 
Ze worden er gek van!

Een mens heeft slaap nodig om bij te komen van de dag. Zowel je lichaam als geest moet bijtanken en dat doet hij door te slapen. Je spieren komen dan tot rust en je lichaam maakt afweerstoffen en nieuwe cellen aan zodat je lichaam gezond blijft. Je geest verwerkt wat hij heeft meegemaakt waardoor hij het niet meeneemt naar de volgende dag en ruimte voor nieuwe ervaringen ontstaat. Slaap is dus belangrijk! 

 

We kunnen er best tegen als we een nacht (of 2 of 3) slecht slapen. Dan ontstaan er echt geen grote problemen ondanks dat je dag en humeur er door beïnvloed worden. Het is oncomfortabel maar gelukkig gebeuren en geen gekke dingen in ons lijf en brein. Slecht slapen wordt pas een probleem als je een langere periode (een maand) slecht slaapt en daardoor het functioneren overdag minder goed gaat. Als jij daar last van hebt dan verwijs ik je bij deze door naar je huisarts of een andere slaapdeskundige. Langdurige slaaptekort kan namelijk gevolgen hebben op je gezondheid. Er zijn relaties aangetoond naar hartfalen, hoge bloeddruk en diabetes. Maar ook je hersenen gaan minder goed presteren, je kan er depressief van worden en de kans op ongelukken vergroot.

 

Gelukkig kun je invloed uitoefenen op je slapen. Ik heb daarom een aantal slaaptips onder elkaar gezet. Ze kunnen je helpen om fitter wakker te worden:
 

  • Ga een slaapdagboek bijhouden om zicht te krijgen op hoe je slaapt. Soms kan je gevoel anders zijn dan de feiten. Een slaapdagboek gaat je helpen om een goed beeld van jouw slapen te vormen en om mogelijke patronen ontdekken in wat niet of juist wel invloed heeft. Daarop kun je dan actie ondernemen.

  • Bewegen en sporten helpt je lichaam om moe te worden. Doe dit tot uiterlijk 1,5 uur voordat je naar bed gaat.

  • Stop zeker één uur voordat je naar bed gaat met activiteiten. Ga in de relax-stand en laat je hoofd tot rust komen. Leg je telefoon en laptop weg, zet de tv uit.
     
  • Drink na 20 uur geen koffie of andere oppeppende drankjes meer, dit geldt ook voor alcohol.

  • Stop zo'n 2 tot 3 uur voor het naar bed gaan met eten.
     
  • Dim rond bedtijd de lichten wat, kijk terug op de dag en ben dankbaar voor de fijne dingen.
     
  • Zorg voor een fijn bed en een rustige slaapomgeving.
    Ruim je slaapkamer eens goed op.

  • Maak je slaapkamer zo donker mogelijk met goede gordijnen en doe je lichten 's nachts uit. 

  • Gebruik je slaapkamer alleen voor slapen (en vrijen) en niet als plek om tv te kijken of te werken.

  • Zorg voor frisse lucht in je slaapkamer.

  • Trek fijne nachtkleding aan waarin je makkelijk kan bewegen. Dus geen BH of knellende kleding.

  • Leg oordopjes naast je bed zodat je ze in kan doen als er omgevingsgeluiden zijn. Door je oren af te sluiten kom je sneller in een ontspannen toestand. Je kunt daarom je oordopjes ook in doen als het stil in je slaapkamer is.

  • Probeer zoveel mogelijk rond een vaste tijd naar bed te gaan en sta iedere dag ongeveer rond dezelfde tijd op. 
     
  • Lig je 's nachts wakker, pak je telefoon erbij en zet een meditatie op je telefoon aan. Ogen dicht en focus op de meditatie en je ademhaling. Laat de gedachtes langs vliegen als wolkjes door de lucht.
     
  • Lukt het dan nog niet. Ga je bed uit. Loop een rondje door je huis of ga even wat lezen in een andere ruimte en kruip dan terug in bed.

 
Nog 1 laatste tip….. word je moe wakker bedenk dan “ook deze dag gaat voorbij!”
Hoe moe je ook bent, aan deze dag komt ook een einde en dan wacht dat lekkere bed op je!

 

Hieronder vind je een EFT sessie die je kan helpen om je ongewenste gevoelens en gedachten te laten verdwijnen waardoor je lichaam en brein een positieve associatie bij slapen krijgt.

 

Slaap lekker!

 

Daphne | Buro BOEG

EFT bij slecht slapen:


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.