Wat is werkstress en wat kunt je er aan doen?

Gepubliceerd op 7 november 2019 om 08:53

Wist je dat één derde van het verzuim door werkstress komt? Ik vind dat echt veel. Het is zelfs beroepsziekte nummer 1. Meer dan een miljoen werkende mensen lopen het risico op een burn-out.

Ik zit op een kantoor met 5 personen. Wij zijn allemaal wel eens een keer ziek. Dat zou dus betekenen dat er één van mijn vier collega’s ook wel eens thuis blijft door werkstress. Een eye-opener en een goede reden om het maar weer eens over onze werkstress te hebben!

 

Wat is het verschil tussen werkdruk en werkstress?

Er is een verschil tussen werkstress en werkdruk. Een beetje gezonde werkdruk prikkelt je en zet je extra in beweging. Werkdruk gaat over de hoeveelheid werk dat je binnen een bepaalde periode moet afronden.

Werkdruk ontstaat wanneer er te veel moet worden gedaan in te weinig tijd. Daardoor kun je het werk niet meer op tijd af krijgen of het werk niet goed genoeg kunt uitvoeren.

Dit kan komen doordat je bijvoorbeeld niet de juiste kennis of vaardigheden hebt, de tijdsdruk hoog is, je onvoldoende kan rusten, tegenstrijdige taken hebt, teveel taken hebt of bijvoorbeeld slechte werkomstandigheden. Het kan ook komen doordat jij je niet lekker voelt op je werk. Je voelt je niet prettig in het team, of hebt met agressie te maken of onduidelijkheid over wat je moet of over je plekje binnen de organisatie. Dat brengt je productiviteit ook omlaag en geeft druk.

 

Deze werkdruk kan omslaan in werkstress. Dit gebeurd als je te lang last hebt van werkdruk. Werkstress leidt tot gezondheidsklachten. Dit kunnen lichamelijke klachten zijn zoals oververmoeidheid, slapeloosheid, chronische ontstekingen, rugklachten, hoge bloeddruk en hoofdpijn. Je kunt er ook mentale klachten van krijgen. Bijvoorbeeld onzekerheid, veel piekeren, kort lontje, niet meer kunnen plannen en emotioneel zijn.

 

Wat gebeurd er bij langdurige werkstress?

Langdurige werkstress is ongezond en kan leiden tot burn-out. Je lichaam en geest zijn dan zo uitgeput door de constante stress die hij heeft dat hij opgebrand is. Er is geen buffer om op terug te vallen en je lichaam komt in een soort overlevingstand.

Het duur zo’n zes tot twaalf maanden voordat iemand van deze opbrandstand af is. Weer helemaal de oude zijn kan zelfs langer duren en sommige mensen houden levenslange klachten over zoals emotioneel zijn, haperend geheugen, korte concentratieboog of niet meer kunnen plannen en organiseren.

 

Een burn out voorkomen is dus voor je lichaam en geest beter. Er zijn meerdere redenen voor het ontstaan van een burn out maar langdurige stress is er altijd bij betrokken. Of deze nu door een moeilijke thuissituatie komt of door je werk.

Wat kun je doen aan je werkstress?

  • Allereerst zal je voor jezelf moeten erkennen dat je last van werkstress hebt. Dat is niet leuk om te doen maar wel het startsein om weer lekkerder op je werk te gaan functioneren. Na het erkennen is het niet meteen opgelost dus hoe eerder je er mee aan de slag gaat hoe beter.

 

  • Hoe lastig het ook is, ga in gesprek met je leidinggevende. Bespreek waar de werkstress vandaan komt. Neem zelf ideeën mee hoe je de werkstress voor jezelf kunt verminderen. Bijvoorbeeld wat vaker pauze, tijdelijk geen nieuwe taken, een rustige werkplek of een taak afstoten. Je neemt daarmee verantwoordelijkheid voor je eigen werkplezier en helpt je leidinggevende om jou de juiste acties te laten ondernemen.

Bespreek ook jouw werkdruk en werkstress met je collega's. Samen kun je kijken hoe jullie het werk beter kunnen verdelen.

 

  • Zorg dat je geconcerteerd aan een taak kunt werken. Focus je op 1 ding en laat je niet afleiden. Zet meldingen van je telefoon en pc tijdelijk. Multitasken is funest voor iemand met werkstress. Je raakt steeds uit je concentratie en zal fouten gaan maken. Ook duurt het steeds weer een tijd om goed in je taken te komen. Dit brengt je productiviteit flink omlaag.

 

  • Onderzoek wat je leuk vindt op je werk en ga in overleg om deze taken vaker te gaan doen. Dat betekend wel dat je energieverslindende taken gaat afstoten. Zorg dus dat er een balans komt tussen taken die je energie kosten en taken die je energie geven.

 

  • Neem pauze. Hoe druk je het ook hebt! Eet niet achter je bureau maar ga weg van je werkplek. Even naar buiten een kort rondje lopen is super voor je lichaam en brein om bij te tanken. De frisse lucht, het bewegen van je lichaam en de andere omgeving helpen je om je daarna met meer focus aan de slag te gaan.

 

  • Werk niet dag in en uit over. Ga niet stiekem thuis uren werken. Maak van de zaterdag geen werkdag. Je brein komt dan niet los van je werk en kan niet bijtanken. Hij blijft de stress continue voelen. Een mens heeft momenten nodig om op te laden voor een nieuwe energie uitspatting, in dit geval een drukke dag op je werk. Net zoals je telefoon ook iedere dag opgeladen moet worden omdat hij anders uitvalt.

 

Zorg dus goed voor jezelf. Blijf in gesprek met je collega’s en leidinggevende hoe de werkdruk bij jullie wordt ervaren. Bedenk samen oplossingen die helpen om meer balans te voelen.

 

Wees wijs en laat je werkdruk niet omslaan in werkstress. Trek op tijd aan de bel en onderneem actie. Niet makkelijk maar niks doen levert grotere problemen op.

 

Daphne | Buro BOEG

Interessant? Deel het bericht:


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.