Hoe houdt je balans tussen je werk en privéleven?

Gepubliceerd op 15 november 2019 om 07:18

Voor veel vrouwen (en ook mannen) is het moeilijk om werk en privé in balans te houden. Je brengt namelijk een flink aantal uren per week op je werk door. Er zijn veel taken en verantwoordelijkheden die je daar moet doen. Vaak is er te weinig tijd om dit op een rustige manier te doen. Dat levert al werkdruk op.

Kom je thuis dan wordt daar ook meteen een beroep op je gedaan. Het gezin, het huis, familie en vrienden willen ook iets van je. Ook daar heb jij je verantwoordelijkheden. Dus lekker je eigen plan trekken kan vaak niet.

 

Hoe zorg je er dan toch voor dat er een balans is tussen je werk en privé?

Ik las deze blog van soChicken over balans tussen werk en privé en werd getriggerd door zijn zin "Er is geen ‘werk leven’ of ‘privé leven’Er is gewoon je leven."
Dat klopt als een bus! In dit leven ga je werken, sport je, zorg je voor je kinderen, ga je op vakantie enz. Het zijn activiteiten die je doet dus je leidt niet verschillende levens.

Het gevoel van "uit-balans zijn" ontstaat als je het idee hebt dat je tijd tekort komt om de dingen te doen die jij belangrijk en leuk vindt. En dan maakt het niet uit of dit op je werk of privé is. Je wilt je tijd op een prettige zinvolle manier doorbrengen en niet het gevoel hebben dat je het overal net niet goed doet. Als je dat gevoel wel hebt dan is het tijd om je leven anders in te richten. Dat betekend dat je anders met je tijd om gaat en ander keuzes gaat maken. Niet makkelijk want je zult daarbij soms mensen teleur gaan stellen, of taken en activiteiten niet gaan doen, hulp moeten vragen, afspraken gaan afzeggen of jezelf even gaan terug trekken. Waarschijnlijk zaken die je nu meestal niet doet. Veel mensen die een onbalans tussen werk en privé voelen zijn mensen die voor anderen klaar staan en vaak hun schouders er nog maar een keertje extra onder zetten. Ze denken vooral aan de gevolgen voor anderen en vinden dat zij daar medeverantwoordelijk voor zijn. 

Heb jij jezelf wel eens de volgende vraag gesteld "Waarom vind ik mezelf (en mijn tijd/ energie) minder belangrijk dan andere mensen?" 

Ik ga je wat tips geven die je gaan helpen om andere keuzes te maken. En het liefst zonder al teveel schuldgevoel.

 

Balans tussen inspanning en ontspanning.

  • Het helpt om een half uurtje eerder op te staan en zo de tijd te hebben om de dag rustig te beginnen. Tijd voor jezelf om rustig wakker te worden en voor jezelf te zorgen. Je gaat dan zonder stress de deur uit.

  • Creëer oplaad-moment in de dag. Gebruik die om even tijd voor jezelf te nemen. Dit hoeft maar een paar minuten te zijn. Trap niet in de valkuil om dan door de tijdlijn op facebook te scrollen of appjes te beantwoorden. Ga even iets doen waarbij je hersenen en lijf tot rust komen. Een rondje wandelen om het gebouw, een korte meditatie, even koffie drinken met een collega of op de bank liggen met je ogen dicht. Deze momenten helpen je om energie en focus te houden. 

 

  • De volgende stap is om wat langere oplaad-momenten in te plannen. Pak je agenda en plan voor de komende maand minimaal 4 activiteiten die jij leuk vindt om te doen. Dit kan met anderen zijn maar het uitgangspunt is dat jij er energie van krijgt en niet omdat het sociaal wenselijk is. Een avond met een vriendin naar de sauna, uiteten met je partner, shoppen, een boek lezen, een sportles of iets maken.

 

  • Plan dit ook voor gezinsactiviteiten in. Zet in jullie gezinsagenda activiteiten die jullie samen gaan doen zodat je weet dat er quality time aan zit te komen. Je hoeft je niet meer schuldig te voelen als je een paar dagen wat minder tijd voor je gezin hebt.

 

  • Neem regelmatig pauze! Jep, je mag niet meer achter je bureau of aan het aanrecht je boterham op eten. Ga zitten, gun jezelf minimaal 15 minuten de tijd om rustig te eten en bij te komen van alles wat je al gedaan hebt. Eet bewust je maaltijd op en zoek niet de afleiding op je telefoon of van de tv. Daarna heb je meer energie om door te gaan.

 

  • Maak een overzicht van taken/ activiteiten die je energie geven en die je energie kosten. Zowel op je werk als privé. Zorg dat je voldoende dingen doet die je energie geven. 
    Als er een taak bij komt die je energie kost.... streep er dan een andere energievreter voor weg!  Voorkom dat je energievreters gaat opstapelen.

 

Balans in dingen wel of niet doen.

Ik heb een blog over prioriteiten stellen geschreven. Ik geef daarin een stappenplan die je helpt om prioriteiten te stellen zodat je weet wat je echt moet doen.

  • Ik geef ook de tip om taken die maar 3 minuten de tijd kosten, meteen te doen! Dat geeft voldoening en je to-do-lijstje wordt meteen korter.

 

  • Bij prioriteiten stellen is het belangrijk om keuzes te maken. Want om (werk)druk te verminderen moet je keuzes maken.Je kunt niet alles doen! Begin niet ergens aan als het eigenlijk niet kan en wees eerlijk naar jezelf en anderen.

 

  • Maak een plan wat je die dag wilt doen. Wees realistisch en houd je aan je plan. En ja, dat betekend dat je soms tegen mensen "nee" zegt als ze iets willen vragen of met je willen overleggen of afspreken. Past het niet in je plan, wees eerlijk en geef dat aan. Biedt ze een ander moment aan waarop je tijd voor ze hebt.

  • Zeg eens niks als er in een groep gevraagd wordt of iemand iets op wilt pakken. Houdt minimaal 15 seconde je mond dicht en kijk wat er gebeurd. Jij bent namelijk niet verantwoordelijk voor alles. Ook anderen kunnen dit oppakken en wie weet vinden ze dit super leuk. Gun je groepsgenoten de kans om "ik wil dat wel doen" te zeggen. En als er geen "ja" van anderen komt dan is dat nog niet jouw probleem. Jij hoeft dit niet altijd op te lossen. Je bent er niet in je eentje verantwoordelijk voor.

 

  • Wist je dat "nee" ook een antwoord is? Ook jij mag weleens een keer "nee" zeggen. Misschien niet leuk voor de ander maar voor jou wel beter. Vergeet niet dat jij net zo belangrijk bent als de ander. 

 

Blok stoorzenders

  • Zet je telefoon tussen 22.00 uur en 7.00 uur op "niet storen" zodat je rust krijgt.

  • Zet je werkmobiel thuis uit. Check niet stiekem je mail. Thuis is thuis en werk is werk.
    Maar lees ook niet je privé mail op je werk of beantwoord de hele dag door je appjes tijdens werktijd. Het haalt je productiviteit flink omlaag.

  • Zet een autoreply op je mail aan als je het druk hebt. Vermeld dat je het druk hebt en dus pas later je mail beantwoord. Je creëert zo ruimte voor jezelf en stelt eventuele verwachtingen van de lezer bij.

  • Sowieso hoef je niet meteen te antwoorden op appjes, mailtjes of facebookberichten. Doe dit als het jou uitkomt en je er zin in hebt.

  • Ben je met een taak bezig, zet de meldingen van je telefoon en pc uit. Doe dit ook thuis! 

 

Balans tussen tevreden en ontevredenheid

  • Ben kritisch naar wat er echt moet en wat jij denkt dat er moet gebeuren. Vaak vinden we dat we van alles moeten maar heeft niemand gezegd dat het moet. Doe eens niet de dingen die je denkt dat je moet doen. Bijvoorbeeld bellen naar een vriendin omdat je dat al twee weken niet gedaan hebt, koffie halen voor al je collega's of meteen mailtjes beantwoorden als ze binnenkomen.

 

  • Als je iets gedaan hebt. Geef jezelf een compliment zoals je hem ook aan een vriendin of je partner zou geven. Zo wordt je bewust van dat er dingen af zijn en goed gegaan zijn.

 

  • Leg de lat niet hoog. Wees realistisch. Je kunt niet alles even goed doen en al helemaal niet onder tijdsdruk. Ga bijvoorbeeld naar 1 helft van een sportwedstrijd van je kinderen kijken, beantwoord een mail kort en bondig (bijvoorbeeld met alleen "dat is akkoord" of "nee dat kan niet"), kook een lekkere maaltijd en geen bijzonder gerecht als vrienden komen eten en poets 1x per week en accepteer dat er stof op de grond en het bijzettafeltje ligt. 

 

  • Begin de dag met positieve intenties. Neem jezelf iets voor wat je gaat doen dat jou en anderen een goed gevoel geeft. Bijvoorbeeld even koffie drinken met iemand of je kinderen extra knuffelen.

 

  • Kijk aan het eind van de dag terug wat er allemaal goed gegaan is. Noem steeds minimaal 3 dingen.

 

SoChicken benadrukt dat we vooral van ons leven moeten genieten. Je hebt maar 1 leven dus maak daar het beste van! Ik ben het met hem eens. Je wilt toch niet als je oud bent terug kijken op een leven waarbij je vooral hard gewerkt hebt en vergeten bent te genieten. Je kunt niks aan het verleden veranderen. Wel aan hoe je met het heden omgaat. Zorg dat nu leeft en kijkt naar wat er nu fijn en goed is. Geniet van de kleine dingen (en neem ze niet voor lief) zoals samen wakker worden met je partner, een knuffel van je kind, een leuk gesprek met iemand bij de kassa en een avondje lachen met vrienden. Lach trouwens zoveel als je kunt! Lachen helpt zeer goed tegen stress en geeft je een fijn gevoel. 

 

Wil je aan de slag met het in balans brengen van jouw leven. Geef jezelf dan op voor de workshop balans tussen werk en privé waar je praktische tools en inzicht krijgt in hoe jij je balans terug kunt vinden. Zoals altijd lekker laagdrempelig en toegespitst op jouw eigen leven. Meer informatie vind je hier.

 

Als je merkt dat je leven een onbalans krijgt onderzoek wat dit veroorzaakt. Pak het aan en maak andere keuzes. 

 

Daphne | Buro BOEG

 

De volgende sites hebben mij geïnspireerd om deze blog te schrijven:

https://www.inspireertbeterondernemen.nl/hrm/toekomst-hrm/30-tips-betere-balans-tussen-werk-en-prive/

https://www.intermediair.nl/werk-privebalans/gezondheid/10-tips-voor-een-betere-werk-prive-balans

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.