Wat is vitaliteit? En wat heeft vitaliteit met stress te maken?

Gepubliceerd op 8 oktober 2019 om 18:48

Laatst was het de week van de vitaliteit en om mij heen zag ik overal berichten over vitaal in het leven staan. Mooie woorden maar wat betekend het eigenlijk? En wat heeft vitaliteit met stress te maken?

 

Vitaliteit betekend levensenergie. Iemand die zich vitaal voelt heeft zin in het leven en is weerbaar voor de invloeden van buitenaf. Dit gaat om fysieke vitaliteit maar ook om mentale vitaliteit. 

Misschien ken je het wel, van die dagen dat je de wereld aan kunt. Dat jij je energiek en blij voelt. Dat je bruist en zowel je lichaam, je hoofd, je hart en je ziel lekker in balans zijn. Je voelt je fit en vitaal! Als er op zo'n dag iets tegenzit dan lach je het weg en haalt je schouders op. Het raakt je niet. 

 

Daarmee wordt meteen duidelijk wat vitaliteit met stress te maken heeft. Als je last van stress hebt dan blaak je niet van de energie. Dan voel je je niet fit. Dan ben je niet happy en is je hoofd niet leeg. Komt er dan een tegenslag, dan raak je uit balans en voel je de stress toenemen wat je vitaliteit verder omlaag helpt.
Het is zo dat een vitaal iemand bijna geen last van stress heeft. Dat maakt dat hij zich dus ook vitaal blijft voelen. 

 

Hoe kun je er voor zorgen dat je vitaal wordt?

Gun jezelf momenten van ontspanning. Loop een rondje en snuif de buitenlucht op. Ga sporten, doe ontspanningsoefeningen of mediteer. Pak je oude hobby weer op, spreek met lieve mensen af, ga naar de sauna, pak een boek of dans op leuke youtube filmpjes. Door te ontspannen komt je lijf en hoofd tot rust. 

 

Zorg voor voldoende slaap, dat is zo'n 6 tot 8 uur per nacht. Goed slapen is niet altijd even makkelijk. Je kunt de volgende tips toepassen om je nachtrust te verbeteren. Stop zeker één uur voordat je naar bed gaat met activiteiten. Ga in de relax-stand en laat je hoofd tot rust komen. Leg je telefoon en laptop weg, zet de tv uit. Drink na 20 uur geen koffie of andere oppeppende drankjes meer, dit geldt ook voor alcohol. Dim de lichten wat, kijk terug op de dag en ben dankbaar voor de fijne dingen. Zorg voor een fijn bed en een rustige slaapomgeving. 
Lig je 's nachts wakker, pak je telefoon erbij en zet een meditatie op je telefoon aan.

 

Beweeg voldoende. Je lijf heeft beweging nodig om goed doorbloed te blijven, om spiermassa en conditie te behouden. En bewegen maakt een antistress hormoon aan! Gelukkig hoeft dit geen topsport te zijn. Wandelen, fietsen, tuinieren of de trap pakken helpen allemaal om je lichaam en geest in vorm te houden.

 

Eet gezond en bewust. Ik weet het, dit is natuurlijk een dooddoener. Toch is het niet makkelijk om gezond te eten als je stress hebt. Je lichaam vraagt dan om snelle suikers (energie) en makkelijke maaltijden (want je hebt het druk). Hoe moeilijk ook, weersta zoveel mogelijk suiker en fastfood. Zorg voor gezonde alternatieven die makkelijk te pakken en te maken zijn. 

 

Sta positief in het leven. Negativiteit kost energie en roept alleen maar meer negativiteit op. Je zorgt voor een verkeerde vicieuze cirkel. Als je gaat zien wat er goed gaat, wat er fijn is en waar je dankbaar voor bent dan zal je in een positieve cirkel komen. In deze blogs geef ik je tips om positiever te worden:
Denk positief en verminder je stress
Wat je aandacht geeft groeit

 

Je hoeft geen grote dingen te doen om vitaal te worden. Verwerk de bovenstaande punten in je alledaagse leven en je zult merken dat je er een verandering plaats gaat vinden. Je zal meer energie krijgen en lekkerder in je vel komen. Stress krijgt beetje bij beetje minder grip in jouw leven.

 

Ik ben natuurlijk nu ook nieuwsgierig naar hoe jij er voor zorgt dat je lekker in je vel zit en je fit voelt.
Wat zijn jouw tips en trucs? Laat hieronder een reactie achter.

 

Daphne | Buro BOEG


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.