Stel je prioriteiten en kom tot rust

Gepubliceerd op 20 oktober 2019 om 07:25

Aan het begin van de werkdag neem je jezelf voor om die dag een aantal taken af te maken. Want dat moet nu echt! Het ligt al een tijdje te wachten.

Aan het eind van de dag heb je die taken niet gedaan. Door alles wat er gebeurde lukte het niet om ze op te pakken. De telefoontjes, de mailtjes en je collega’s zorgde ervoor dat je andere keuzes moest maken.
Die taken zitten wel in je hoofd en dat geeft een gevoel van onrust en stress. Niet alleen op je werk maar ook thuis. Misschien zelfs wel in je slaap.

Het stellen en je houden aan prioriteiten is best lastig. Dat komt omdat je de hele dag door nieuwe prikkels krijgt en er wordt steeds een beroep op je gedaan. Het gevaar ontstaat dat je vooral met de prioriteiten en behoeften van anderen bezig bent.

Daardoor kies je niet meer voor wat je eigen prioriteiten. Soms zijn taken minder leuk of zie je er tegenop. Dan ontstaat onbewust de neiging om je te laten afleiden en je te richten op minder belangrijke taken. 

Een andere reden waarom het moeilijk is om prioriteiten te stellen is dat alles belangrijk lijkt. Dit gevoel ontstaat vaak omdat je niet meer duidelijk hebt wat er echt prioriteit heeft. Hieronder vind je hulpmiddel die jou helpt om weer te weten wat je echt moet doen.

 

Hoe stel je prioriteiten?

Door de volgende 10 stappen te zetten kom je er achter wat prioriteit heeft. Het helpt je om goede keuzes te maken. Na deze stappen kun je gericht aan de slag en ga je dingen van je to-do-list afstrepen. En dat is heerlijk kan ik je zeggen! Je gaat rust ervaren en zet je in de actie-stand. Je stress zal er door verminderen.

 

Stap 1:

Zet alles wat je moet doen op papier. Zo krijg je overzicht van wat er allemaal ligt.

 

Stap 2:

Bepaal per taak of actie de mate van belangrijkheid. Wat heeft deze taak of actie voor een invloed op andere mensen, of op de veiligheid of op geld toestroom?

Noteer wie en wat betrokken zijn bij deze taak of actie en welke invloed het op hen heeft.

 

Stap 3:

Stel vast hoe urgent de taak of actie is. Wanneer moet het gedaan zijn?

 

Stap 4:

Stel vast wat de consequenties zijn als je de taak of actie niet doet. Wie of wat heeft daar last van? Welke gevolgen heeft dat?

 

Stap 5:

Noteer hoeveel tijd de taak of de actie kost

Alles onder de 3 minuten zet je op een apart lijstje en leg je tot stap 9 weg.

 

Stap 6:

Geef de taken en acties een cijfer tussen de 1 en 10.
Eén betekend weinig prioriteit en tien betekend grote prioriteit.

 

Stap 7:

Maak een nieuwe lijst met bovenaan de taken of acties die het meeste prioriteit hebben. De laatste taak of actie heeft de minste prioriteit

 

Stap 8:

Zet een streep onder de taken en acties die je vandaag af wilt maken.
Alles onder de streep pak je later op. Deel dit eventueel met betrokkenen.

 

Stap 9:

Pak je lijstje met taken en acties die maximaal 3 minuten duren en voer deze per direct uit.

 

Stap 10:

Start met je andere lijst. Werk 50 minuten non stop door en laat je niet afleiden door mailtjes, appjes, collega’s enz. Richt je echt op wat je moet doen. Neem daarna vijf tot tien minuten pauze. Ga even wat anders doen.

 

Iedere keer als je een taak of actie gedaan hebt streep je deze door. Doe dit bewust en voel hoe fijn het is dat het klaar is.

Gun jezelf aan het einde van je werkdag 10 minuten om de prioriteiten voor morgen vast te stellen. Start de dag weer met de 3 minuten taken. Het zet je brein in de juiste stand en je heb meteen al successen geboekt.

 

Door prioriteiten te stellen zal je onrust en stress verminderen. Je wordt er productiever door en boekt successen.
Je kunt een leeg format met het stappenplan en de 3 minuten actielijst hier downloaden.

 

Ik wens je veel productiviteit toe!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.