Omgaan met tegenslagen

Gepubliceerd op 23 september 2019 om 07:46

Ik loop het vliegtuig in en kijk naar de stoelen. "Dit ga je niet menen" denk ik "Heb ik hier 100 euro meer voor betaald?" Mijn humeur daalt in sneltreinvaart en ik voel mijn gezicht verstrakken. De komende 10,5 uur zit ik vast in dit vliegtuig. Op weg naar huis. Omdat het een dagvlucht is hebben we voor comfortstoelen gekozen. Per stuk mochten we daarvoor 100 euro bijbetalen. Veel geld, vind ik.
Vriendlief gaat in het midden zitten. Tussen een ronde dame en zijn ronde vriendin in. De held. Ik mopper zachtjes tegen hem en baal ontzettend.

Misschien herken je dit wel, je stelt je iets voor en het valt tegen. Of je hebt iets gepland en het loopt anders dan verwacht. Een tegenslag die je uit het veld doet slaan. Ik weet dat ik dan onhebbelijk word. Ik word fel in mijn reacties en kan mopperen. Toen ik nog veel last van stress had kon ik dit niet tegenhouden. Dan kwam het er al uit voordat ik het door had. Vraag mijn vrienden maar, die kunnen die mopperende en geïrriteerde Daphne nog goed voor de geest halen. Ik was daar niet trots op maar had er ook geen invloed op. Dacht ik!
Ik leef tegenwoordig veel relaxter. Mijn stress is verminderd. Nu zie ik dat ik bij een tegenslag een keuze heb in hoe ik met de situatie omga. Die heb jij ook! Hoe gestrest je ook bent. Ook jij hebt een keuzemoment.

 

Terwijl ik wacht totdat het vliegtuig gaat opstijgen gaan er allerlei gedachten door me heen. Vooral negatieve gedachten en ik voel me verongelijkt. Ik kijk naar mijn vriend en hij zit rustig een boekje te lezen. De dame naast hem kijkt een film op haar schermpje. En wat doe ik? Ik zit te mopperen. Ik zit me op te fokken. 
Ik doe mijn ogen dicht en bedenk wat er nu zo erg is. Wat is het allerergste dat er nu kan gebeuren?
"Dat voel me straks beklemd zitten en kan me daardoor niet vrij bewegen."
"Dat vriendlief zich gaat irriteren aan zijn plekje en ik mij daar verantwoordelijk voor voel."
"Dat ik....... " Ik kan niets meer meer bedenken. Ik heb dus twee angsten.
Twee gedachten die nu niet spelen maar die nu wel mijn humeur verpesten. Twee angsten die misschien wel niet gaan uit komen, maar die wel mijn humeur verpesten. "Dus ik zit me druk te maken over iets wat er niet is!" zeg ik in gedachten tegen mezelf. " Dat is behoorlijk stom."

 

Het leven bestaat uit situaties die anders gaan dan je bedacht had. Je brein schiet dan in de stress. Hij weet even niet wat er verwacht wordt. Je gedachten en gevoelens slaan op hol en voordat je het weet ben je de grip op de situatie kwijt. 
Je helpt je brein (en jezelf) door even pas op de plaats te maken. Door te bekijken wat er anders gaat en wat dit met jou doet. Maar vooral door je angsten onder ogen te zien. Stress ontstaat als je bang bent om de grip kwijt te raken. Als je die angsten onder ogen ziet en je kunt zien als gedachten en niet als waarheid, dan zal je stress verminderen. 
Doe je dit niet dan blijft je brein in de paniekstand en kan zich alleen maar richten op wat er mis KAN gaan of wat er KAN gebeuren. Hij richt zich niet op feiten maar op angsten. 

 

"Oké" zeg ik tegen mezelf "Je kunt gaan sippen of je kan er het beste van maken." Ik kijk vriendlief aan en hij glimlacht. Ik druk op het schermpje dat in de stoel voor mij zit. Ik scroll door de films en kies er 1 uit. 
Als we opstijgen bedank ik vriendlief voor de fijne vakantie. Hij geeft een kus op mijn hand en we glimlachen naar elkaar.

 

Doordat ik mijn angsten niet de macht heb gegeven maar ze heb ontkracht door ze juist te benoemen verdween mijn boosheid. Angst onder ogen zien helpt je om ze te verminderen. Als jij dus een tegenslag hebt of er gaat iets anders dan gepland,  erken dat dit heel vervelend is. Onderzoek je (angst) gedachten en maak een keuze. Of je gaat naar je angstgedachten handelen of je kijkt naar wat er wel is en richt je daarop. Dit zal even wennen zijn en je brein zal geneigd zijn om het oude patroon te volgen. Hoe vaker je dit traint, hoe makkelijker het wordt. 

 

Wil je meer grip op negatieve gedachten? 
Lees dan eens deze twee blogs. Ze helpen je om gedachten te beïnvloeden en meer positief (en dus relaxt) in het leven te staan. 

Jouw gedachten tegen stress

Wat je aandacht geeft groeit

 

Mocht je een keer met mij willen praten over jouw stress en angstgedachten? Neem dan contact op: daphne@buroboeg.nl

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.