Denk positief en verminder je stress

Gepubliceerd op 4 oktober 2019 om 07:13

Positief denken is effectief in je "strijd" tegen stress. Ik begrijp goed dat als je het druk hebt en in een soort overlevingstand zit, het lastig is om positief te blijven.

Want waar begin je? En hoe doe je dat eigenlijk?

 

Ik geef je 3 tips om je stemming positief te beïnvloeden.

 

Tip 1: praat positief en vriendelijk tegen jezelf.

Een mens is geneigd om vooral negatief over zichzelf te denken. Helemaal als er stress of druk is.
Klopt dit bij jou ook? Zeg jij tegen jezelf ook zinnen als “Ik krijg het vast niet op tijd af.” 

Of  “Als ik was sneller zou zijn dan zou het wel lukken.” Of “Ik ben vast niet slim genoeg” Of “Mijn huis is een rommeltje, ik moet echt schoonmaken.”
Dit zijn allemaal zinnen waarmee je tegen jezelf zegt dat je het niet goed doet. Als je zulke dingen steeds tegen jezelf zegt dan ontstaat er vanzelf een negatief beeld over jezelf. Je stemming zal omlaag gaan, je wordt nog minder tevreden, gaat jezelf nog strenger toespreken en de stress neemt toe.

Stop ermee! Zeg vanaf vandaag bewust lieve dingen tegen jezelf. Vind je dit moeilijk?
Stel je dan voor dat je tegen een vriendin praat. Wat zou je tegen haar zeggen?

 

Tip 2: schrijf iedere dag 3 positieve dingen over jezelf op.

Ondanks dat je misschien het gevoel hebt dat het allemaal niet zo lekker loopt, gaat er een heleboel wel goed. Als je druk en gestrest bent dan is dat moeilijk te zien. Je zult jezelf dus moeten trainen om ze wel te gaan zien. Door iedere dag erbij stil te staan ga je ontdekken dat er van alles goed gaat. Bijkomend voordeel is dat je stemming automatisch verbetert als je aan positieve dingen denkt.

Hier zijn een aantal vragen die je aan jezelf kunt stellen:

  • Waar werd ik vrolijk van of moest ik om lachen?
  • Wat deed ik goed ?
  • Waar ben ik dankbaar voor?
  • Wat heb ik vandaag wel gedaan?
  • Waar ben ik trots op?
  • Wie maakte ik blij?
  • Waardoor kon ik even heerlijk ontspannen?
  • Voor wie heb ik vandaag iets positiefs kunnen doen? 
  • Welk compliment kreeg ik vandaag?


Een leuk idee is om ze op een briefje op te schrijven, deze op te vouwen en in een pot te stoppen.
Pak de pot er af en toe bij en lees een aantal briefjes door. Je zult merken dat je daar blij van word. Er komen leuke herinneringen terug en je krijgt een positief gevoel over jezelf.

 

Tip 3: gaat er iets niet goed. Zie het als een les hoe je het de volgende keer anders kunt doen.

Van fouten leer je. Het is niet leuk maar geeft je wel inzicht in hoe je het een volgende keer anders kunt doen. Leg dus niet de focus op wat er niet goed ging maar richt je op wat je een volgende keer anders kunt doen. Je kijkt dan vooruit en geeft jezelf tools hoe je beter kunt worden. Dat geeft een positiever gevoel en het geeft je meer grip op je leven.

Als je alleen maar denkt aan wat er fout ging, zal jij je machteloos gaan voelen en vind je dat je faalt. Als je er lering uittrekt ontwikkel jij jezelf en groeit je zelfvertrouwen.

 

Positief denken is 1 van de 8 stappen uit mijn methode om stressvrij te gaan leven. Ik bied deze stap ook als workshop aan. Je krijgt dan handige tools om positiever en daarmee veerkrachtiger in het leven te staan. Positieve mensen hebben veel minder last van stress dan negatieve mensen. Ze weten met lastige situaties om te gaan en laten zich er niet door uit het veld slaan. Ze nemen zichzelf serieus en maken bewust keuzes. Daardoor ervaren zij minder stress en als ze het wel hebben dan is dit van korte duur.

 

Wil je nog meer tips over hoe je positiever kunt worden? Ik heb er al vaker blogs over geschreven.

Deze vind je hier:

Jouw gedachten tegen stress

Wat je aandacht geeft groeit

 

Zoek elke dag naar kleine geluksmomenten en laat je verwonderen door de mooie dingen om je heen. 

Daphne | Buro BOEG


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.