Stop je piekeren! En slaap weer door

Gepubliceerd op 15 september 2019 om 07:00

Op de een of andere manier is midden in de nacht het beste moment om te piekeren. Althans dat vindt je brein! Je draait je in bed om en meteen gaan je piekergedachten aan. Slapen lukt niet meer en je ziet de minuten op je klok voorbij gaan. Kostbare slaapminuten.

 

Piekergedachten komen op momenten dat je rust hebt. In de auto, op het bankje in je tuin, tijdens vakanties, de zondagochtend in bed of tijdens het ophangen van de was.

Ze komen nooit tijdens het beantwoorden van je mailtjes, als je met je gezin zit te eten, tijdens die beslissende voetbalwedstrijd, als je een telefoongesprek voert of tijdens het kijken van een spannende Netflix serie.

Dan is je brein te druk met andere zaken en krijgen piekergedachten geen podium. Er is letterlijk geen ruimte voor. Je begrijpt dat altijd druk zijn geen gezonde oplossing is tegen piekeren! Lees snel door en kom er achter wat wel helpt.

 

Ben jij een piekeraar? Gefeliciteerd! Je hoort bij het grootste deel onze maatschappij. Iedereen piekert namelijk wel eens, daar is op zich niets mis mee. Een moeilijk gesprek op je werk, je rijexamen, een afspraak waar je tegenop ziet, of rekeningen die je moet betalen. Dit kunnen allemaal redenen zijn om te piekeren.

Het verschil tussen nadenken en piekeren is dat nadenken leidt tot een oplossing. Bij piekeren blijven de gedachten maar door je hoofd gaan als een soort vicieuze cirkel. . 'Wat als...?' 'Stel dat...?'

Je komt niet tot acties maar blijft vooral denken aan wat er allemaal kan gebeuren. Je hoopt een oplossing te vinden maar die komt er niet. Het lukt je maar niet om je gedachten op een rijtje te krijgen.

Piekeren start vrijwel altijd door een emotie die je bij een bepaalde situatie voelt. Bijvoorbeeld angst dat je gaat zakken, of verdriet om die ene ruzie, of angst dat je ontslagen wordt, of boosheid over wat iemand je aangedaan heeft. Geen fijne gevoelens en ons brein is erin getraind om rot gevoelens te vermijden. Dus hij gaat piekeren over hoe hij het op kan lossen. Maar dat lukt niet want de onderliggende emoties zorgt er steeds weer voor dat hij in de piekerstand schiet.

 

Misschien kun je nu al raden wat je kan helpen?

Geef je emotie podium. Laat hem toe, voel hem en stel jezelf daarop gerust. Je brein komt tot rust je kunt weer in oplossingen gaan denken.

Lucht jij je hart wel eens bij een vriend? Weet je nog hoe dat oplucht? In deze situatie lucht jij je hart niet bij en vriend maar bij jezelf. En dat lucht ook op. Je brein kan weer meer helder gaan nadenken en de oplossingen komen vanzelf weer naar boven.

 

Ik heb nog 6 tips om te stoppen met piekeren. Je kunt ze hier aanvragen.

 

Daphne | Buro BOEG


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.