In 5 minuten meer gelukkig worden met meditatie

Gepubliceerd op 17 augustus 2019 om 07:24

Wist je dat met slechts 5 minuten per dag mediteren je stresshormoon omlaag gaat? Maar er zijn nog veel meer positieve effecten. Er zijn de afgelopen jaren ontzettend veel onderzoeken gedaan naar het effect van mediteren op ons lijf.

 

Ik zelf mediteer sinds januari 2019 en merkte al vrij snel verschil. Ik voel me sinds die tijd meer relaxt, slaap beter (en snurk minder) en mijn ademhaling is verbeterd. Dat is best handig bij zingen, wat ik graag doe!
Ik mediteer het liefst als ik in bed lig. Met oortjes in luister ik naar meditatiemeesters en muziek. Voel ik me in onrustig gedurende de dag dan pak ik mijn mobiel erbij, doe oortjes in en mediteer 5 minuten met een app aan. Het helpt me enorm om tot rust te komen en weer focus te krijgen.

 

Dit zijn natuurlijk mijn ervaringen en daar is niks wetenschappelijks aan. Ik ben me daarom gaan verdiepen in onderzoeken en interviews met deskundigen over het effect van mediteren. In Nederland is het Radboud Universiteit in Nijmegen al ver met onderzoeken op dit gebied. Ze hebben zelfs een opleiding voor mindfulness docent waarbij mediteren één van de onderwerpen is.
Ook de Harvard Universiteit en het Wake Forest Baptist Medical Center hebben veel onderzoeken gedaan.

 

Na mijn mini-onderzoekje kwam ik tot dit lijstje van wat voor een effect meditatie op je heeft:

  • Het brengt je brein tot rust, heel fijn bij piekeren.
  • Het helpt je om meer focus te krijgen, in te zetten bij onrust en chaotische gevoelens.
  • Heftige emoties halen je niet volledig uit balans, je kan jezelf beter herpakken.
  • Je gevoelens van angst worden verzwakt waardoor er meer rust en controle ontstaat.
  • Je bloeddruk gaat omlaag en je hartslag verbetert, je immuun systeem wordt daardoor beter.
  • Je lichaam is na een meditatie ontspannen. Je slaapt daardoor beter.
  • Je stemming verbeterd, sombere gevoelens worden minder.
  • Je wordt meer empathisch waardoor relaties verbeteren.
  • Je kunt beter met pijn omgaan.
  • Je hersenen verouderen minder snel.

Mensen die mediteren zijn gelukkig.

Ik zelf vind deze conclusie het allermooist want alle onderzoeken wijzen uit dat mensen die mediteren gelukkiger zijn! Hoe fijn is dat.

Mediteren zorgt voor een vitale brein! En net als een vitaal lijf ben je daarmee beter weerbaar tegen de dingen die in je leven gebeuren, zowel emotioneel en fysiek. Stress heeft minder grip op je en je gaat op een andere manier met druk van buitenaf om. Je zult je veel meer in je kracht voelen gaan staan.

 

In dit filmpje worden de wetenschappelijke effecten van mediteren simpel uitgelegd.
Het meeste effect behaal je door dagelijks een half uur te mediteren. Uit onderzoek blijkt dat na 8 weken lang dagelijks 30 minuten te mediteren de effecten al groots zijn.
Gelukkig zijn er ook al goede effecten bij 5 minuten per dag. Dat is veel makkelijker in ons drukke leven toe te voegen.

 

Gebruik de moderne technologie om een oude techniek in je leven toe te laten.

Ideaal is dat er tegenwoordig allerlei apps zijn die je helpen om te mediteren.
Ik ben gaan rond snuffelen en deel 3 apps die als prettig worden ervaren. Vaak hebben ze een gratis gedeelte om kennis te maken met hun manier van mediteren. Wil je meer keuze in meditaties krijgen dan zal je een abonnement bij hen moeten afsluiten.

Ik zelf gebruik Meditation Moments. Dat is een Nederlands app waarbij de meditaties door Michael Pilarczyk ingesproken zijn. Er staan ook prachtige muziekstukken in die ik vaak aanzet bij mijn werk of als ik ga slapen.

Bij Insight Timer zitten ook Nederlandse meditaties en een minicursus om in 7 dagen te leren mediteren. Voor beginners ideaal.

De app Headspace is volledig Engels. De meditaties zijn door een Tibetaanse monnik ingesproken. Je vind hier veel korte meditaties die je makkelijk tussendoor kunt doen.

 

Op Spotify kun je zoeken op Deepak Chopra. Hij is een Indiaanse schrijver van spirituele boeken. Hij woont in de USA en is een groot voorstander van mediteren ivm de positieve effecten. Hij heeft veel meditaties op spotify gezet.

 

Ik vind het gaaf dat de wetenschap steeds meer onderzoek doet naar effecten van oude oosterse gebruiken op ons leven. Het brengt oud en nieuw samen! Zo ook met de apps en het mediteren. En de Radboud universiteit met hun mindfulness centrum.

Ik daag je uit om de komende 2 weken iedere dag minimaal 5 minuten te mediteren. Kijk wat het met je doet! Deel je ervaringen hieronder want ik hoor ze graag.

 

Daphne | Buro BOEG


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.