Vergroot jouw invloed op jouw geluk

Gepubliceerd op 22 augustus 2019 om 21:13

Bij stress kun je het gevoel hebben dat alles je overkomt en je nergens meer invloed op hebt.

Je werkgever vraagt van alles, je collega’s doen er een schepje bovenop. Je hebt deadlines, er wordt kwaliteit verwacht, je emailbox zit vol en klanten blijven bellen. Thuis gaat het gewoon door. Er moet gekookt worden, de wasmand puilt uit, de hondenharen vliegen door het huis en de tuin lijkt wel een oerwoud. Maar tijd heb je daar niet voor. Je moet naar een verjaardag, een vriend helpen verhuizen, een feestje organiseren, sporten, dat ene boek uitlezen, uiteten met je zus, collecteren voor de sportvereniging en daarna een bardienst draaien, deze week zijn er 10 minutengesprekken en komt een oude vriendin op bezoek.

Je wordt geleefd door alles wat moet. Door wat anderen van je verwachten en vooral door wat jij vindt dat moet. Je bent de regie over je leven kwijt en het voelt alsof anderen jouw leven bepalen.

Ik ga nu iets confronterend schrijven. Als je meer grip op je leven, agenda en je geluk wilt dan zou ik adviseren om door te lezen, ondanks dat het confronterend kan zijn.
Het leven is een aaneenschakeling van dingen die gebeuren. Jij hebt ieder moment de keus om op een bepaalde manier met die gebeurtenissen om te gaan. Of je bent slachtoffer van alles wat er gebeurd. Of je neem verantwoordelijkheid. Dat betekent niet dat je verantwoordelijk bent voor de gebeurtenis maar wel over de manier waarop je ermee omgaat. Op dat deel heb je invloed, niet op de feitelijke gebeurtenissen.

In de cirkel van invloed (Covey) wordt dit visueel gemaakt en uitlegd.

 

Jij hebt meer invloed dan je misschien denkt!

Covey spreekt over de cirkel van invloed en daarin valt alles waar jij iets aan kunt doen.
En hij spreekt van de cirkel van betrokkenheid. Daar valt alles onder waar je mee te maken hebt maar niet altijd invloed op kunt uitoefenen.

Jouw drukke agenda, de manier waarop jij je werk organiseert en het gevoel dat je altijd voor anderen klaar moet staan kun je beïnvloeden door er verantwoordelijkheid voor te nemen.
Dit valt in jouw cirkel van invloed.

Je kunt een werk-of privésituatie natuurlijk niet zo maar naar jouw ideale situatie veranderen. Je kunt wel kijken in hoeverre het mogelijk is om zodanig met deze situatie om te gaan dat jij je er prettig bij voelt.

De situatie zelf is onderdeel van je cirkel van betrokkenheid (je hebt ermee te maken maar je kunt het maar ten dele (in)direct zelf beïnvloeden). De cirkel van invloed heeft te maken met alle zaken die jij wel direct zelf kunt beïnvloeden. Doordat ook daadwerkelijk te doen vergroot je die cirkel.

Voorbeeld

Ik zal het met een voorbeeld uitleggen.
Je e-mailbox stroomt de hele dag vol. Dit valt in de cirkel van betrokkenheid. 
Hoe jij met de binnenkomende mailtjes omgaat valt in de cirkel van invloed.
Beantwoord je de hele dag door mailtjes? Beantwoord je alle mailtjes? Ook als ze ter kennisgeving worden gestuurd? Start je met het lezen van je mailtjes bij de oudste of de nieuwste mailtjes? Hoeveel tijd mag er van jou tussen het ontvangen en beantwoorden van een email zitten?

Al deze vragen zijn keuzes die jij maakt. Door andere keuzes te maken zal er ook een andere situatie gaan ontstaan. Positief of negatief. Dat ligt aan jouw keuze.

Hoe meer energie jij richt op zaken die je kunt beïnvloeden hoe meer grip je op de situatie krijgt. Maar ook op jezelf en je omgeving.

Personen die hun energie richten op de cirkel van betrokkenheid lopen te klagen en te mopperen over de dingen die invloed op hen hebben en waar zij geen grip op hebben. Uiteindelijk levert het hun niets op, behalve een rot gevoel van machteloosheid.

Waar besteed jij veel aandacht en energie aan? Zijn dat allemaal zaken die in de binnenste 'cirkel van invloed' vallen? Of juist aan de zaken die in de cirkel van betrokkenheid vallen?

 

Testje

Even een klein testje. In welk gedrag herken jij je?

Lijstje 1:

Denken in oplossingen 

Accepteren                                          

Hier en nu 

Creatief en proactief 

Bezig met wat je WEL wilt   

 

Lijstje 2:

Denken in problemen

Verzetten tegen wat is

Denken aan het verleden

Automatisch gedrag - reactief

Bezig met wat je NIET wilt

 

Laat je vooral gedrag uit het eerste lijstje zien dan val je onder de groep mensen die zich vooral bezighoudt met de cirkel van invloed. Doordat jij je positieve energie richt op dingen waar je invloed op kunt uitoefenen zal jouw cirkel van invloed groter worden. Je pakt regie over je leven, je maakt keuzes en zult in je kracht komen staan. Jouw stress zal steeds minder worden.

 

Laat jij vooral gedrag uit het tweede rijtje zien dan richt jij je aandacht op zaken waar je geen invloed op hebt.. Dit leidt vaak tot slachtoffergedrag ('ik kan het niet helpen, het is onmogelijk, het zit me altijd tegen). Waarschijnlijk besteed je weinig aandacht aan de zaken waar je wel invloed op hebt. Dat maakt dat je jouw cirkel van invloed steeds kleiner wordt en jij je steeds meer geleefd gaat voelen.

 

Kies voor jezelf en jouw geluk 

Natuurlijk zijn er zaken waar je geen invloed op kunt uitoefenen. Denk aan het weer, ziekte of ontslag. Je hebt wel invloed op hoe je er mee omgaat. Stel dat je ontslagen wordt. Dan is dat ontzettend rot en dat gevoel mag er ook zeker zijn. Vervolgens heb jij een keuze hoe je er mee omgaat. Ga je blijven klagen en sippen? Geef je steeds je werkgever de schuld en vind je eigenlijk dat hij een oplossing moet regelen?

Of ga je op zoek naar een andere baan? Onderzoek je de mogelijkheid tot omscholing? Geef jij jezelf de kans om nieuwe ervaringen op te doen? Of juist een sabbatical te nemen?

Ik zeg niet dat het makkelijk is om met deze situatie om te gaan. Alleen kun je het voor jezelf nog zwaarder maken of het accepteren en vooruit gaan kijken.

 

Stress 

Iemand met veel stress of onrust zit vaak in de cirkel van betrokkenheid. Misschien herken je dat wel. Je hebt het gevoel dat je in een soort ratrace zit en geleefd wordt door alles wat van je verwacht wordt. Gelukkig is daar wat aan te doen.

Start vandaag met kritisch kijken naar je gedachten en situaties.
Op welke situaties heb je wel invloed (ook al denk je van niet)? Ga baby-stapjes zetten. Zeg een keer "nee", vraag om hulp, laat iemand zelf een oplossing bedenken, stel een autoreply in dat je pas over een paar dagen je mail beantwoordt, wacht met "ja" zeggen en geef daarmee anderen de kans op de vraag op te pakken, zet je telefoon een avondje uit en kook een keer wat minder uitgebreid.

Dit zal misschien in het begin niet makkelijk zijn omdat je ander gedrag gaat laten zien. Nieuwe dingen leren is altijd lastig (denk aan leren autorijden) maar door het te gaan doen wordt het steeds makkelijker.

Je kunt ook jezelf aansporen om andere gedachtes bij situaties in te zetten. Positieve gedachtes. Dat brengt je brein in een modus dat hij vanzelf oplossingen gaat zien en die gaat uitvoeren. Vraag jezelf af wat het je oplevert om dit te doen. Geef jezelf complimenten. Ben tevreden met je resultaten (en kraak ze niet af) of kijk eens om je heen wat je allemaal hebt.


Laat je dus niet meer gek maken door gedachtes dat het jou allemaal overkomt en je geen keuze hebt. Pak de invloed die je wel hebt en ga jouw cirkel van invloed vergroten.
Ik zou je hier bij kunnen ondersteunen. Om snel jouw cirkel te vergroten. Je zult daardoor meer rust gaan voelen en ervaren. Meer regie over jou gedachten, emoties en leven. 
Graag onderzoek ik vrijblijvend of ik iets voor jou kan betekenen.
 

Daphne | Buro BOEG

Ik wil graag even contact nav deze blog


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Wout Verwoerd
8 maanden geleden

Hi Daphne,
dank je voor de uitleg. Verhelderend artikel.
Wout