Genieten van je vakantie zodat thuis nog ver weg blijft

Gepubliceerd op 7 juli 2019 om 07:40

Na 2 weken vakantie sta ik in de supermarché en zie een leuke laptoptas. Ineens denk ik aan mijn mailbox. Ik realiseer me dat deze wel vol gelopen zal zijn! “Niet aan denken, Daf, je hebt vakantie.” Maar het zaadje is al gepland! Mijn werk is al weer beetje bij beetje mijn vakantie aan het binnensluipen. Er komen ook gedachtes aan alle was die ik moet doen als ik thuis kom. De caravan die ik moet schoonmaken en het drukke weekeind na de vakantie in verband de leuke verjaardagsfeestjes.

Hoe dichter we naar het einde van de vakantie gaan, hoe sterker deze gedachtes worden. Ik leef niet meer in het hier en nu maar in de toekomst. Ik heb nu al heimwee naar de vakantie waar ik nog middenin zit.

Wist ik toen maar wat ik nu weet. De truc is namelijk om bij dit soort gedachtes de gedachten weer te laten verdwijnen. Dit doe je door er geen aandacht aan te schenken. Een gedachte is een gedachte en daar hoef je niks mee. We hebben 50.000 gedachten per dag. Je kan niet aan elke gedachte aandacht schenken. Kies er voor om aan ongewenste gedachte geen aandacht te schenken. Constateer dat hij er is en laat hem voorbij gaan. Er komt vanzelf een nieuwe gedachte. Het kan helpen om je bewust op je omgeving te focussen. Wat hoor je? Wat zie je? Wat ruik je? Je aandacht gaat dan naar het hier en nu.

Blijft een gedachte terugkomen. Schrijf hem op. Zet onder de gedachte dat je als je thuis bent je er weer aandacht aan besteed. Niet nu! Door het opschrijven krijg je gedachte een plek wat makkelijker maakt om hem los te laten.

 

Ik bespreek met vriendlief mijn onrust. Al pratend merk ik dat het helpend is om dit te delen. De gedachten worden minder groot. Hij stelt voor om af te spreken wat we de laatste dagen gaan doen. Ik merk dat me dat rust geeft. De invulling maakt dat ik ergens naar uit kan kijken en dat mijn vertrek nog best lang duurt. Het trekt me in het hier en nu.

We bespreken ook de dag van vertrek voor. Of eigenlijk de dag voor ons vertrek. We spreken af dat we aan het eind van de middag zoveel mogelijk inpakken en ’s ochtends rond 9 uur richting Nederland rijden. Ook deze duidelijkheid geeft rust. Naar mij idee is het nu geregeld en kan ik het loslaten.

 

Bij het ontbijt vraag ik waar vriendlief deze dag naar uitkijkt. “Vanavond een visje op de barbecue bakken.” antwoord hij. Hij stelt de vraag ook aan mij en ik geef aan dat ik zin heb om wat te winkelen. Ik voel me blij worden. Het helpt me om mij op deze dag te richten. En het blije gevoel helpt om rot gedachten niet toe te laten. Tijdens de barbecue kijken we terug op de dag. We lachen nog een keer om de hond die in het water was gevallen. Ik kan genieten van het moment en van deze leuke dag. Mijn werk lijkt ver weg en zo ook wasmachine en het huishouden.

 

Wil jij meer tips over hoe je stressvrij kunt leven? Vraag mijn gratis eboek aan en ontvang 8 stappen die jou meer rust en vrijheid gaan brengen.

LESS vakantie-STRESS challenge

Wil je ook niet meer op vakantie al weer met thuis bezig zijn?

 

Doe dan mee aan de LESS vakantie-STRESS challenge.

Ik deel tijdens deze gratis challenge 4 dagen lang tips hoe jij meer relaxt op vakantie kunt gaan. Hoe je optimaal ontspannen van je vakantie kunt genieten.En hoe je na je vakantie met een zen gevoel weer aan het werk gaat zodat je het vakantiegevoel langer vast kunt houden.

 

De LESS vakantie_STRESS challenge is van zondag 14 juli tot en met woensdag 17 juli 2019.

 

Schrijf je hier in en gun jezelf dit jaar een relaxt vakantie voor jezelf en voor jouw reisgezelschap


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.