Op vakantie zonder overwerkt te zijn

Gepubliceerd op 3 juli 2019 om 06:40

“Over twee weken heb ik vakantie” bedenk ik me verschrikt. Mijn hoofd gaat meteen overuren maken. “Wat moet ik allemaal nog doen om alles goed af te ronden? Om het netjes voor mijn collega’s achter te laten?”

Ik voel de spanning door mijn lijf schieten. Ik pak pen en papier en ga een to-do-list maken. Al snel staan er niet alleen werkdingen op maar ook andere acties die ik moet ondernemen voordat ik op vakantie kan. Een koelbox kopen, mijn zomerkleren wassen, op zolder op zoek gaan naar de badlakens, het kabeltje van mijn ereader ergens vandaan zien te toveren, oppas voor de planten in de tuin vinden en de route uitstippelen.

In mijn laatste week voor mijn vakantie neem ik geen pauze en ik werk regelmatig over. In het weekeind probeer ik mijn 

vakantielijstje zoveel mogelijk af te vinken. De tijd dringt en ik word er niet gezelliger op. 

De laatste paar dagen voor mijn vakantie zijn een hel. Ik ben non-stop met mijn werk bezig en ik overweeg om een dag later vakantie te nemen. Er moet nog zoveel gedaan worden.

Thuis kan ik bijna niet meer door gang lopen want deze ligt vol met spullen die mee op vakantie moeten. Ik schrik midden in de nacht wakker om te checken of ik wel een doorlopende reisverzekering heb. Mijn vakantielijstje lijkt alleen maar langer te worden in plaats van korter.
En als ik op vrijdag uiteindelijk de deur van mijn kantoor dichttrek en ik 3 weken vrij ben voel ik me uitgeput.

De eerste dag van mijn vakantie heb ik hoofdpijn, er komt een koortslip op en voel me geïrriteerd.
Een lekker begin van mijn vakantie, not!

 

Waarom is het toch zo stressvol om op vakantie te gaan?

Iedereen heeft een bepaald ritme in zijn dagelijkse gang van zaken. Wij mensen vinden het fijn om situaties te herkennen want dan weten we wat we kunnen verwachten. Je creëert daarom onbewust gewoontes en regelmaat. Dat is goed want zo hoeft je brein niet steeds te checken of er gevaar dreigt.

Vakantie een onderbreking in je ritme. Je brein ontdekt dat er een verandering aan gaat komen schiet in een soort paniek. Het laat je brein op hol slaan. Hij wil namelijk weer rust en herkenbaarheid hebben en zet jou aan het werk om dit te krijgen.

Je arbeidethos maakt deze periode nog wat zwaarder. Je wilt je werk goed achterlaten en vooral niet anderen tot last zijn. Je wilt alle deadline behaald hebben en niet horen dat je dingen hebt laten liggen. Dat betekend dat je nog meer dan anders moet doen maar wel in dezelfde tijd. Hmmm, knap!

 

Wat kan je er aan doen?

Het klinkt als een cliché maar bereidt je goed voor. Start met het overdragen van je werk niet pas een paar dagen voor vertrek. Licht een maand van te voren collega’s in dat je op vakantie gaat. Betrek ze dan al bij lopen zaken zodat ze weten wat er speelt. Pak geen nieuwe werkzaamheden op en schrijf op wat er voor je vakantie gedaan moet worden. Verdeel dat lijstje op in een rij “Prioriteit!” en een rij “Kan ook later”.

Een goede voorbereiding is ook voor “het op vakantie gaan” zelf belangrijk.
Je weet al maanden van te voren dat je vakantie er aan komt. Maak dan al een lijstje met spullen die je moet kopen en regelen. Pak dit lijstje er iedere week bij en koop of doe er iets van. Je kan dan ook op de aanbiedingen inspelen zodat je lekker goedkoop die zonnebrand te pakken hebt of je tweede rokje voor de helft van de prijs mee kunt nemen.

Reserveer ergens in je huis een plek waar jij je vakantiespullen gaat verzamelen. Ik zelf zet vaak een krat op zolder en gooi daar gedurende de weken voor mijn vakantie alles in waar ik aan moet denken. Dit zijn vaak spullen maar soms ook briefjes met daarop een reminder van bijvoorbeeld de oplader van mijn e-reader.

Neem voor vertrek een dag vrij. Dit helpt je om af te kicken van je werk en de focus naar je vakantie te leggen. Het lijkt ideaal om vrijdag je laatste werkdag te hebben en dan zaterdag de auto in te springen naar Frankrijk. Dat vind je lichaam en hoofd niet! Die moet ook even bijkomen en kunnen schakelen. Hij schiet hiervan in de stress en kan daarmee allerlei lichamelijke en geestelijke klachten activeren. Denk aan hoofdpijn, griepverschijnselen, nervositeit en irritatie. Voorkom dat en geef jezelf de ruimte om om te schakelen.

Spreek je vakantie met je reisgenoten door. Maar afspraken over hoe je het met elkaar gaat doen. Zo weet iedereen wat hij kan verwachten en voorkom je spanningen tijdens de vakantie. Dat geeft ook rust vooraf want je hoeft je daar al niet meer druk over te maken.

 

Als laatste tip wil ik je meegeven dat er echt niks ergs gebeurd als je geen zonnebrand bij je hebt. Of als jij een mail niet verzonden hebt. Of vergeten bent de planten bij je collega op kantoor te zetten. Het kan voor wat ongemakken zorgen maar er gebeurd niks dramatisch.

Stel je in op dat er dingen fout gaan of anders lopen. Lach er om en zie het als een mooi verhaal bij thuiskomst.

 

Succes me je voorbereidingen en geniet er van. Het gaat je helpen om dit jaar wel relaxt de boel af te ronden.

Wil je een meer stressvrij leven? Vraag dan mijn gratis eboek aan met 8 stappen die jouw stress gaan verminderen.

LESS vakantie-STRESS challenge

Ben je er ook klaar mee om met stress op vakantie te vertrekken?

 

Doe dan mee aan de LESS vakantie-STRESS challenge.

Ik deel tijdens deze gratis challenge 4 dagen lang tips hoe jij meer relaxt op vakantie kunt gaan. Hoe je optimaal ontspannen van je vakantie kunt genieten.En hoe je na je vakantie met een zen gevoel weer aan het werk gaat zodat je het vakantiegevoel langer vast kunt houden.

 

De LESS vakantie_STRESS challenge is van zondag 14 juli tot en met woensdag 17 juli 2019.

 

Schrijf je hier in en gun jezelf dit jaar een relaxt vakantie voor jezelf en voor jouw reisgezelschap


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.