Schop jouw stress de deur uit!

Gepubliceerd op 30 mei 2019 om 16:58

Stel je voor, je rijdt op de snelweg en ineens zie je voor je een zee van rode remlichten opdoemen. Je rijdt best hard en zelfs als je flink remt is het maar de vraag of je op tijd stil staat.

Stress is een lichamelijke reactie op gevaar van buitenaf. Op een situatie zoals hier beschreven.

Na het remmen gaat je hart tekeer en is je ademhaling omhoog gegaan. Je lijf is in een overlevingstand geschoten en maakte een stoot adrenaline vrij. Deze gaf je de super-power om goed op de situatie te reageren. In dit geval remmen en de keuze maken om wel of niet van rijbaan te wisselen. Heel fijn want daardoor ben je zonder kleerscheuren er vanaf gekomen.

Je zucht een paar keer diep en schut met je hoofd. Je lichaam staat nog een flinke tijd op scherp en pas als je thuis bent kom je echt tot rust.

Omdat een adrenalineboost veel van je lichaam vraagt wordt de adrenaline door je lichaam vervangen door cortisol. Dit hormoon is een stuk milder maar zorgt er wel voor dat jij langer en beter met stressvolle situaties om kan gaan. Als het gevaar weg is stoppen je bijnieren met het aanmaken van de cortisol en kan je lichaam herstellen van de stresssituatie.

 

Cortisol is een soort wondermiddel. Het zorgt er namelijk voor dat jij bij een lange periode van stress overeind blijft. Heel handig als je een paar weken flink moet aanpoten om alles op orde te krijgen. Het is goed om te weten dat als je cortisol in je lichaam hebt je lijf in een overlevingsstand blijft staan. Er gaat extra energie naar je spieren en hersenen. Dat betekend dat er minder energie voor de andere delen van je lijf is.

Als je lang op jouw cortisol doorgaat bouw je op verschillende plekken in je lichaam tekorten op. Ook raken je bijnieren beetje bij beetje uitgeput omdat ze steeds cortisol aan moeten blijven maken. Je lichaam krijgt niet de mogelijkheid om bij te komen van de impact die stress op jouw lijf heeft.

Daardoor ontstaan er allerlei lichamelijke ongemakken**. Bijvoorbeeld hoofdpijn en darmklachten. Maar ook pijnlijke spieren, vreemde ontstekingen of rare uitslag.

 

Als je stresssignalen negeert ontstaan er vanzelf klachten die je minder goed kan negeren. Je slaapt steeds slechter, je krijgt koorts, je energieniveau is beneden peil, je haar valt uit enz.

Ook emotioneel zijn er veranderingen te merken. Je lontje wordt steeds korter, je reageert steeds emotioneler, je ontwikkelt angsten en voelt je regelmatig somber.

Als je dan nog niets aan je levensstijl verandert kan je een burn-out krijgen of ernstige lichamelijke klachten. Bijvoorbeeld hart en vaatziekten.

 

Langdurige stress is dus ongezond en haalt jou lichamelijk en geestelijk onderuit.

Wat kun jij doen om jouw stress te verminderen?

Stress is een soort topsport voor je lichaam. Stel je voor dat jij een marathon hebt gelopen. Wat heeft jouw lijf dan nodig? Rust en gezonde voeding. Hij moet herstellen van de uitputtingsslag.

Dit is niet anders bij stress. Na een stressvolle dag of week heeft jouw lichaam tijd nodig om bij te komen. Je lichaam en geest moet de kans krijgen om uit te rusten en je bijnieren moeten zich weer kunnen opladen.

 

Tip 1 is dan ook om rustmomenten in je agenda in te plannen. Maak daarvoor een afspraak met jezelf. Zo zet ik letterlijk in mijn agenda “afspraak met Daphne”. Dit heeft een dubbel positief effect. Ten eerste zorg je er voor dat er ruimte is voor bijtanken en ten tweede kan je op deze tijd niet een andere afspraak plannen want hij is bezet. 

Als jouw brein lege plekken in jouw agenda ziet dan denkt hij er ruimte voor afspraken is. Ziet hij overal afspraken staan dan weet hij dat er niks meer bij kan.  Je voornemen om een zaterdag niks te doen is niet zichtbaar als jij in je agenda kijkt.

Je brein vergeet dan de niet opgeschreven afspraak met jezelf. Dus zorg er voor dat jij jouw rustmomenten plant en vastlegt in je agenda.

 

Mijn 2e tip is om te onderzoeken hoe jij stress in jouw lijf en gedrag kunt herkennen. Je lichaam en brein geven signalen af als ze te lang onder druk staan. Herken jij die signalen wel?

Noteer vanaf nu elk signaal die je ontdekt tijdens stressvolle periodes. Het gaat je helpen om beter te snappen waarom je lijf zo doet en geeft je een reminder dat je een uitputtingsslag aan het leveren bent.

 

De meeste stress komt voort uit jouw brein. Het klinkt misschien niet zo aardig maar jij bent zelf de grootste stressveroorzaker. Kijk maar eens goed om je heen. Naar die collega die net zo druk als jou is maar lang niet zo gestresst is. Naar die vriend die ondanks alle tegenslagen toch lachend en ontspannen de tijd vindt om af te spreken. Naar die vrouw die een drukke verantwoordelijke baan heeft en toch ’s avonds relaxt op de bank nog wat laatste dingen afmaakt en ontspannen met haar kinderen activiteiten onderneemt. Of misschien wel je partner die zich niet druk maakt over de was die nog aan het wasrek hangt, of de badkamer die eigenlijk gepoetst moet worden of rustig nee zegt als er een onverwachte uitnodiging voor een buurtborrel komt. 

Zij hebben een andere beleving bij situaties dan jij. Zij hebben geen last van stressverhogende gedachten.
Mijn 3e tip is om jouw gedachten bij situaties te onderzoeken. Wat zeggen jouw interne stemmen? Waarom moet je dit doen? Wat gebeurd er als je het niet doet? Is dit echt héél erg? Vraagt de situatie echt wel de urgentie die jij voelt?
Stel jezelf kritische vragen om te ontdekken welke gedachten er voor zorgen dat jij zoveel stress hebt.

De 4e tip is om voor een positieve mindset te zorgen. Mensen die positief de wereld inkijken hebben minder zorgen en stress. Zij zien oplossingen en maken zich niet druk over dingen die misschien kunnen gebeuren. Ze zijn tevreden met wat ze doen en accepteren dat zaken soms anders gaan dan gepland. Train jezelf om positief te denken. Benoem iedere dag waar je dankbaar voor bent en schrijf op waar jij die dag tevreden over bent. Maak een successenboekje. Zo ontwikkel je een beter gevoel over jezelf. Daarbij leg je de focus op wat goed gaat. Van nature gaan we op zoek naar risico’s dus het is goed om daar positieve dingen tegenover te zetten. Het zijn een soort stootkussentjes tegen negativiteit en spanningen.

 

Als 5e tip wil ik meegeven om je stress en zorgen te delen. Door er over te praten zorg je voor ruimte in je brein. Die ruimte helpt om meer overzicht te krijgen en oplossingen te bedenken. Zie het als een limonadekan met kraan. Steeds als je een glas limonade eruit haalt komt er ruimte in de kan voor terug. Door stress kun je minder goed helder denken en minder goed plannen. Ruimte in je hoofd zorgt er voor dat dit wel weer gaat lukken.

Een mooie bijkomstigheid is dat andere mensen de mogelijkheid krijgen om jou te steunen en misschien wel stress bij je weg kunnen halen. Bijvoorbeeld door iets van je over te nemen.

Vul niet voor een ander in dat ze daar geen tijd of zin in hebben. Zij kunnen zelf prima bepalen of dit goed voor hen is.

Ga vandaag nog aan de slag met het doorbreken van jouw stressvolle leven.
Je kan een start maken door bovenstaande tips toe te passen. Je kan op mijn website meer gratis tips en tools vinden om minder last van stress te hebben. Kijk daarvoor op www.buroboeg.nl

Denk je dat jij meer nodig hebt, neem dan contact op met een professional bij jou in de buurt.  Het maakt niet uit of ik dat ben of iemand anders. Zoek vooral iemand die bij jou past.

Ik wens je rust, wijsheid en balans toe. Zorg goed voor jezelf en neem je lichaam serieus.

 

Groeten

Daphne | Buro BOEG

Daphne@buroboeg.nl

 

** Raadpleeg altijd een arts bij lichamelijke klachten. Zij kunnen samen met jou onderzoeken of er een fysieke oorzaak voor jouw klacht is.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.