Stress, de langzame sloper

Gepubliceerd op 26 mei 2019 om 10:53

De wekker gaat en voordat ik mijn ogen kan openen schieten de gedachten al door mijn hoofd. Ik denk aan alles wat ik vandaag te doen heb. Het is veel, heel veel. Ondanks de nachtrust is mijn lijf nog moe. Met moeite stap ik uit bed en voel de onrust door mijn lichaam gaan. Een soort opgejaagd gevoel.

 

Voor veel mensen is de start van de dag ook meteen de start van de uiting van stressklachten. Misschien herken je bovenstaande situatie wel. Het zou ook zo maar kunnen zijn dat jij gedurende de dag je geen tijd hebt om bij je moeheid of je hoofdpijn stil te staan. Je hebt het te druk en moet door. “Als ik maar niks vergeet” denk je tijdens de lunch die je aan je bureau opeet. En als je collega voor de 5e keer je stoort in je werk geef je een snauw. Hoe krijg je alles af als er steeds dingen bijkomen?

Na je werk rijd je naar huis. De kinderen moeten naar de sportclubjes en tijd om gezond te koken heb je eigenlijk niet. Toch flans je snel wat in elkaar. Het is een race tegen de klok.

Als je met de kinderen weer thuis komt is je partner er niet. Hij heeft een sportwedstrijd waardoor jij niet naar de yoga kan. Zo heb je wel tijd om de was nog even weg te strijken en de mail van je werk bij te werken. Niet dat je er zin in hebt maar ja, het moet toch gedaan worden.

 

Veel werkende mensen hebben last van stress. De hele dag door zijn ze druk met alles organiseren en regelen. Ze voelen zich verantwoordelijk en zetten zich voor alles met de volle 100% in. Op hun werk maar ook privé. Misschien ben jij ook wel zo iemand.

 

Stress is een onderdeel van ons leven geworden. We vinden het normaal om met “goed, maar druk” te antwoorden als iemand vraagt hoe het gaat. Een volle agenda hoort erbij en echt iets voor jezelf doen lukt bijna niet. En als het al lukt voel je je schuldig omdat je eigenlijk van jezelf andere zaken moet doen.

Wat doet stress met je?

Op zich is stress een hartstikke functioneel reactiesysteem van jouw lichaam. Als er gevaar dreigt dan komt je lichaam in een soort overlevingstand. Hij maakt binnen een seconde adrenaline aan waardoor je alert bent en beter kunt presteren, zowel fysiek als verstandelijk. Bijvoorbeeld als je denkt dat je je kind kwijt bent of je telefoon gestolen is. Deze energiestoot is zo groot dat je lichaam dit maar kort trekt. Gelukkig heeft je lijf daarop iets gevonden. Als de adrenalinestoot is gegeven dan maakt je lichaam cortisol aan. Deze neemt het van de adrenaline over zodat je langer alert en scherp kunt zijn. Je bijnieren geven dit hormoon af.

 

Omdat cortisol een stuk milder dan adrenaline is kan je lichaam hier goed tegen. Je kan dagen, weken, maanden of zelfs jaren met behulp van de cortisol meer doen dan goed voor je is. 32 uur werken, een gezin draaien, er voor je familie en vrienden zijn, een opleiding volgen, sporten, het huishouden runnen, vrijwilligerswerk doen en regelmatig een feestje of etentje organiseren.

Het probleem is dat ons lichaam daardoor in een soort overlevingstand blijft staan en alle energie zal gaan naar het jou op de been houden. Je lichaam zal beetje bij beetje uitgeput raken, het krijgt niet de kans om bij te komen. Daarnaast worden je bijnieren overbelast en raken uitgeput. Uiteindelijk geven ze onvoldoende cortisol of andere hormonen af. Langzaamaan ga je allerlei klachten ontwikkelen wat kan leiden tot ernstige klachten zoals chronische vermoeidheid en depressiviteit.

Misschien heb jij ook wel eens lichamelijk klachten** zoals hoofdpijn, rugpijn, haaruitval, huidklachten, ontstekingen die maar terug blijven komen, spierkrampen, een zeer laag energie niveau of een verstoorde stoelgang. Dit kunnen lichamelijk signalen zijn dat je lichaam teveel en te lang onder stress staat.

Stress heeft niet alleen effect op je lichaam ook je geest raakt steeds verder uitgeput. Je emoties zijn niet altijd meer goed te beheersen. Je kan ontzettend boos worden over iets relatief kleins of te pas of te onpas huilen. Het kan ook zijn dat je steeds verder van je emoties vervreemd raakt. Dat je niet echt empathisch meer kunt reageren en jij mensen snel zeurderig vindt. Jezelf suf piekeren, slapeloze nachten hebben of jezelf steeds schuldig voelen kunnen ook uitingen van stress zijn.

Dit alles kan er toe leiden dat je een burn-out krijgt of blijvende ernstige gezondheidsklachten zoals hart- en vaatziekte of fibromyalgie.

 

Gelukkig is er iets aan stress te doen.

Het start met bewust worden dat je stressklachten hebt. Erkennen en herkennen maakt dat jij het anders wilt gaan doen! Super goed.

Onderzoek bij jezelf op welke manieren jij stress bij jezelf herkend. Als je in een situatie terecht komt waar je deze signalen ontdekt, onderzoek dan de situatie. Wat geef je stress? Welke gedachten schieten door je hoofd? Kloppen die ook met de werkelijkheid? Kun je iets anders doen dan normaal waardoor er iets minder druk bij je komt te liggen?

Het klinkt als een open deur maar vraag hulp! Deel je zorgen en vraag anderen om mee te denken. Vaak vul je in dat anderen wel geen tijd of zin hebben om je te helpen. Dat kan maar dan nog kun je het vragen. Het zal je verbazen hoe graag mensen elkaar willen helpen. Grote kans dus dat ze dat bij jou ook willen.

 

Ik heb uitgelegd dat stress een aanslag op je lichaam is. Zie het als het leveren van een topprestatie. Wat zou jij tegen iemand zeggen die net een triatlon gedaan heeft? “Joh, goed gedaan maar loop ook even deze marathon!” of zeg je “Knap zeg, rust maar lekker uit.”  Ik neem aan dat laatste.

Wat zeg je eigenlijk tegen jezelf als een drukke dag gehad hebt? “Knap zeg, rust maar lekker uit.” of zeg je tegen jezelf “Bereid toch nog maar even dat overleg voor en ga daarna een uurtje sporten.”

Dat laatste klinkt mij als een slecht advies in de oren! Dus stop ermee!
Gun je lichaam en geest om bij te komen van zijn topprestatie. Dat betekent niet dat je op de bank voor je uit moet gaan zitten staren. Kies iets waar je van ontspant en waar je energie van op doet. Dit kan voor jou sporten zijn. Prima, doe het alleen wat rustig aan! 

Het kan ook zijn dat jij bijkomt van een avondje tv kijken, een boek lezen, uiteten met iemand, iets creatiefs maken, yoga oefeningen of naar de sauna. Er zijn honderden dingen te bedenken die jou kunnen laten ontspannen en energie geven. Maak een lijstje en gun jezelf dit regelmatig.

Een goed slaapritme is ook helpend. Een nachtje bijslapen is vaak niet voldoende. Zorg voor voldoende rust- en slaapmomenten.

 

Als jij jouw stress onder controle hebt dan zal je veel meer balans in je leven voelen. Je zult meer tijd hebben voor de dingen die je graag wilt doen. Je voelt je relaxt en zal je meer energiek voelen. Je hebt controle over je leven en voelt je krachtig.

De start van het verminderen van stress begint bij het serieus nemen van vage klachten, van slapeloze nachten en veranderende emoties. Zorg er voor dat je niet gaat uitvallen door langdurige stress. Voorkom een burn-out of ernstige gezondheidsklachten.

Zorg dat je een stabiele basis hebt. In je lichaam en geest. Want laten we eerlijk zijn, je leven zal altijd piekmomenten kennen, je kind zal zeker een keer ziek worden, er zijn deadlines op je werk, er blijven ruzies bestaan, er gaan dingen kapot en dingen gaan echt weleens anders dan jij gepland hebt.
Zit jij lekker in je vel, ben je ontspannen en voel jij je energiek, dan kun je deze situaties makkelijk de baas.

Ga vandaag nog aan de slag met het doorbreken van jouw stressvolle leven.
Je kan een start maken door bovenstaande tips toe te passen.  Je kan op mijn website meer gratis tips en tools vinden om minder last van stress te hebben. Kijk daarvoor op https://www.buroboeg.nl/gratis

Denk je dat jij meer nodig hebt, neem dan contact op met een professional bij jou in de buurt. Het maakt niet uit of ik dat ben of iemand anders. Zoek vooral iemand die bij jou past.

 

Ik wens je rust, wijsheid en balans toe. Zorg goed voor jezelf en neem je lichaam serieus.

 

Groeten

Daphne | Buro BOEG

Daphne@buroboeg.nl

 

** raadpleeg altijd een arts als jij lichamelijke klachten krijgt. Het is goed om samen met hem te onderzoeken of er geen fysieke grondslag aan je klachten ligt. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.