Zo overleef jij een black-out!

Gepubliceerd op 14 april 2019 om 15:19

Weerman Maurice Middendorp vertelde na het RTL nieuws op tv hoe het weer de afgelopen dag is geweest en wat ons te wachten staat. Hij heeft kennis van zaken en kan dit prima overbrengen. En zelfs hij, een professional, kreeg tijdens de uitzending een black out.
En weet je nog dat premier Rutte tijdens een debat in maart het volgende zei: "Waar was ik? Ik moet even…" Stilte. "Caroliene! … Ik ben het even kwijt.". Ook hij had een black-out.


Een black-out is iets wat ons allemaal kan overkomen maar waar van je wenst dat het niet gebeurd als je op tv bent. Maar ook niet als je een toets moet maken, een presentatie moet geven, je een sollicitatiegesprek hebt of op een ander moment dat je hersenen lekker scherp moeten zijn.  Op zo’n moment zit je niet te wachten op een situatie waarin je geen controle over je gedachten en woorden hebt.

Bij een black-out zoals Maurice en Rutte die hadden, is er sprake van een acute blokkade in je lange termijn-geheugen. Dit kan gebeuren bij situaties die stress oproepen. Op zich is stress goed als je moet presteren. Het helpt je om focus te krijgen en te houden. Wordt de stress te hoog dan kan je focus zich gaan verplaatsen naar de angst om te falen en/ of de lichamelijke uiting van jouw spanning. Je hebt bijvoorbeeld gedachten zoals “als ik alle vragen maar weet te beantwoorden” of “als ze maar niet de rode vlekken in mijn nek zien.” Op zo’n moment richten jouw hersenen zich op die gedachten en blokkeren de weg naar de kennis die je nodig hebt.

 

Dit overkwam weerman Maurice tijdens het behandelen van de weerfoto’s van die dag. Hij begon te hakkelen en kwam niet meer uit zijn woorden. Heel vervelend want er kijken zo’n 1 miljoen mensen naar de uitzending van het RTL4 weer.
Maurice loste deze situatie heel goed op. Hij vertelde met behulp van foto’s hoe fruitboeren bij nachtvorst de bloesem beschermen door met water een ijs-beschermlaagje om de bloesem te leggen. Maurice kon niet de juiste uitleg bij een foto geven, hij klikte vervolgens naar de volgende foto. Bij deze foto kwam hij weer niet goed uit zijn woorden. Op dat moment ademende hij in en sprak hij zichzelf en ons toe “Ik zal even heel rustig ademhalen.” Hij ging daarna door naar de volgende foto en herpakte zich waardoor hij zonder problemen het weerbericht afmaakte.

 

Maurice heeft laten zien wat jij kan doen als jij een black-out hebt, hij bracht met zijn ademhaling zijn gedachten onder controle. Door diep en rustig te ademen komt er zuurstof bij je hersenen waarmee je het stresshormoon afbreekt en je weer helder kunt denken.

Er zijn nog 3 manieren om met je black-out om te gaan:

  1. Ontspan jezelf. Hoe gestresster jij bent, hoe krampachtiger jouw lijf wordt. Door een ontspanningsoefening te doen komt je lijf (en ademhaling) tot rust en kan je focus zich weer verbreden. De blokkades worden opgeheven waardoor jij weer bij de benodigde informatie kunt.

  2. Je kunt helpende gedachten tegen jezelf zeggen. Bij een black-out ben je gefocust op dat wat niet goed kan gaan. Door helpende zinnen tegen jezelf te zeggen haal je de angst weg. Daarmee hef je de blokkade op.
    Voorbeelden van dit soort zinnen zijn “ik ga alvast door naar de vragen die ik wel kan beantwoorden.”, “ik heb mezelf goed voorbereid dus ik kan de informatie dadelijk echt wel geven.”, of “één fout antwoord betekend niet dat ik alles fout doe, de rest gaat wel goed.”
    Als je merkt dat de negatieve gedachten omhoog blijven komen dan kun je de focus verleggen door zinnen te zeggen zoals “ik richt me eerst op de vraag, ik kan straks piekeren over de zaken die nu omhoog komen.”, “na de presentatie denk ik na over de consequenties, nu ga ik eerst zo goed mogelijk mijn verhaal afmaken.” of “mijn zorgen zijn voor later, ik richt me op wat ik nu moet doen.”
    Op deze manier pak je de blokkade op en zet hem (tijdelijk) aan de kant. Je richt je op dat wat wel helpend is waardoor je angst verminderen zal.

  3. Richt je aandacht op iets anders. Bij een black-out richt jij je op het “probleem”. Door je gedachten en aandacht weg te halen bij het probleem ontstaat er ruimte om na te denken.

Dit kan je doen door letterlijk aan iets anders denken. Bijvoorbeeld wat je later die dag gaat doen. Maar je kunt ook je aandacht richten op de grotere context van wat je moet weten. Bijvoorbeeld bij een vraag waarop je het antwoord niet weet, denk dan aan het hoofdstuk waar het antwoord in staat. Bedenk wat er nog meer in dat hoofdstuk stond. Ga die informatie langs en mogelijk kom je vanzelf bij het antwoord dat je zoekt. Je kan ook de vraag overslaan en doorgaan naar een vraag waarop je wel antwoord kunt geven. Bij een presentatie kun je bijvoorbeeld de kennis delen die je wel weet.
Op deze manieren zet jij je hersenen in een positieve stand en waarschijnlijk komt de informatie dan vanzelf naar boven.
Door je aandacht te verleggen creëer je een situatie waarbij de blokkade er niet toe doet. Hij zal dan vanzelf verdwijnen.

 

Na de uitzending stroomde bemoedigende woorden Maurice de weerman zijn kant op. Want heel veel mensen hebben wel eens een black-out meegemaakt. Maurice is dankbaar voor de reacties en vertelde in een interview met RTL Nieuws dat hij wel door de grond kon zakken. “Dit is wel mijn ergste nachtmerrie, dit wil je niet”, zo blikt hij terug. “Ik begon te malen en kwam er niet meer uit. Maar je moet door, dus toen heb ik geprobeerd mijn rust te pakken en terug te gaan naar de weerkaarten.”

 

Mijn laatste tip is om tijdens een black-out terug te denken aan de situatie van Maurice de weerman. Realiseer je dat je niet de enige bent en dat het leven na deze situatie weer gewoon doorgaat! Maurice presenteert namelijk nog steeds het RTL weer en Mark Rutte is nog steeds onze premier!

Dus ook jij zal jouw weg na de black-out vervolgen!

 

Wil je vaker tips en tools die jou kunnen helpen om meer grip op jouw leven te krijgen? 
Word dan gratis lid van de "andere BOEG club". Je ontvangt dan tools om zelf aan de slag te gaan en ik deel artikelen en e-books met jou. Daarnaast zal ik regelmatig dingen weggeven, bijvoorbeeld deelname aan een workshop of een online-coachsessie.
Dit alles zal jou helpen om jouw stress te verlagen zodat je zorgeloos en vrij kunt leven.

Ken jij iemand voor wie dit artikel of het lidmaatschap van de "andere BOEG club"ook interessant is?
Deel dan deze link. 

 

Maak er een mooie dag van!

Daphne | Buro BOEG

Bronvermelding:

In dit artikel vind je meer informatie over de black-out van Maurice, kun je de beelden terug zien en vind je nog meer informatie over black-outs.

Op deze site van de universiteit van Hasselt kun je ook meer informatie over het ontstaan van een black-out vinden en hoe je er mee om kunt gaan.

Beide inspireerde mij om dit artikel te schrijven.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.