Wat je aandacht geeft groeit

Gepubliceerd op 10 april 2019 om 06:50

Ik word wakker met een onrustig gevoel en mijn eerste gedachte is dat het een drukke dag gaat worden. Ik zou het liefst me nog een keer omdraaien. Ik heb geen zin in deze dag. Ik weet dat ik dingen moet gaan doen die ik liever niet doe. Vooral dat telefoongesprek waarbij ik iemand moet aanspreken op zijn (niet) betaalgedrag.

Ik doe mijn ogen open en denk aan het telefoongesprek wat gaat komen. Er bouwt zich een spanning in mijn lijf op. Tegen de tijd dat ik mijn koffie opdrink en mijn autosleutels pak zit mijn humeur onder het nulpunt. Ik kan alleen maar denken aan dat rot gesprek dat gaat komen.

 

Tijdens de rit naar mijn werk irriteer ik mij aan mijn medeweggebruikers. Op mijn werk mopper ik op de vele emails die in mijn inbox staan. Ik zucht als de glazenwasser meezingt met de radio en ik schuif het telefoontje steeds verder voor mij uit.

Tijdens de lunch scroll ik door facebook en zie mijn eigen stress-uit-de-weg-post voorbij komen, “doe 1 ding dat je al tijden uitstelt”. In eerste instantie irriteer ik mij aan deze post maar vlak daarna realiseer ik me dat ik mezelf onnodige stress aan het bezorgen ben. Enerzijds door het uitstellen van het telefoontje maar ook door mezelf in een negatieve mindset te zetten door het telefoontje als iets héél vervelends te bestempelen. En die negatieve gedachte bleef ik maar aandacht geven. Het was voer voor mijn negatieve kant om mezelf rot te gaan voelen en te balen van alles wat er gebeurde.

 

Ik weet hoe het werkt en toch trap ik in de valkuil. “Lekker dan, Daphne, goed voorbeeld ben je!” zeg ik in gedachten. Ik sta op en loop naar de koffiemachine. Tijdens het lopen start ik met affirmaties: “Ik ben in staat om dit telefoongesprek tot een goed einde te brengen.” “Het is prima dat ik mijn grenzen aangeef.” “Ik heb de juiste woorden om de ander mijn boodschap duidelijk te maken.” Ik herhaal ze tot ik weer aan het bureau zit. Ik zucht diep, draai het nummer en voer het gesprek.

 

Alles wat je aandacht geeft groeit. En dat geldt zeker voor negatieve gedachten. Deze volgen elkaar rap op en onze stemming daalt met de minuut. We raken in een negatieve spiraal. Wij mensen zijn geneigd om te kijken naar wat er niet goed gaat en mogelijke gevaren. Ooit was dit een goed mechanisme omdat we anders opgegeten konden worden door een wild dier of omdat onze grot zou kunnen overstromen na een regenbui. Dat is nu gelukkig anders.

 

Stress is een uiting van dit oer-gevoel. Je bent bang dat dingen fout gaan, je mensen gaat teleurstellen, er mensen boos worden, je jouw baan kwijt raakt enz enz. Als je stress hebt dan focus jij je onbewust op deze dreigende gevaren. Je gedachten gaan uit naar wat er mis kan lopen.

Als je deze gedachten aandacht geeft dan worden ze alleen maar groter. Ze nemen een steeds grotere plek in je dag in en grote kans dat er ook dingen mis gaan. Mensen handelen onbewust naar hun gedachten.  In dit filmpje van Victor Mids kun je goed zien hoe positieve en negatieve gedachten effect hebben op je handelen. De basketballer die vol vertrouwen een bal naar de basket gooit scoort en basketballer die twijfelt aan zijn kunnen mist. Ondanks dat hij een professionele basketballer is.

 

Positief denken helpt je om weerbaar te zijn tegen de dingen die in het leven gebeuren. Je kijkt met vertrouwen naar een “spannende” situatie en gaat er vanuit dat het goed komt. Dit geeft minder tot geen stress.

Alles wat je aandacht geeft groeit. Als je aandacht aan je successen, je kwaliteiten en de goede dingen van de dag geeft, dan zullen je successen toenemen, je kwaliteiten nog sterker worden en je dagen steeds fijner verlopen.
Het is je mindset die maakt hoe jij zaken beleefd. Iemand met een positieve mind bereikt veel meer in zijn leven ondanks dat hij dezelfde soort tegenslagen als een negatief iemand meemaakt. Hij gaat er anders mee om waardoor de impact van die tegenslag een stuk kleiner is.

 

Hoe kun jij dit doen?

Je kan jezelf trainen om positief te denken. Het start met bewustwording. Welke gedachten heb jij bij een situatie?

Als jij je gedachten herkend dat kun je er andere gedachten voor terugplaatsen. Dat voelt even raar om te doen. Zet door want uiteindelijk nemen ze de plek van de negatieve gedachten in. Hoe vaker je dit doet, hoe sneller de positieve gedachten hun plek opeisen en hoe minder vaak je situaties als negatief ervaart.

 

Een andere tip is om tegenover een negatieve gedachte een positieve te zetten.

Bijvoorbeeld bij het telefoongesprek dat ik moest voeren. Mijn negatieve gedachten waren “hij zal wel boos worden en niet meer met mij samen willen werken.” Ik kon daar de volgende positieve gedachten tegenover plaatsen “ik ontvang het geld waar ik recht op heb. Ik wil mij omringen met klanten die het vanzelfsprekend vinden om mij te betalen voor mijn diensten.”

Op deze manier geef je geen ruimte aan de negatieve gedachten waardoor je in een negatieve spiraal terecht komt. Je houdt je stemming in balans.

Lukt het je om meer positieve gedachten dan negatieve bij een situatie op te roepen dan kom je in een positieve spiraal terecht. En die wil je wel hebben want je stemming wordt daar alleen maar beter van!

 

Positief denken is dus een belangrijk aspect bij het omgaan met stress. In mijn 8 stappen methode in het weerbaar worden tegen stress, is positief denken een stap. Omdat deze zo belangrijk is heb ik er een losse workshop van gemaakt. 

 

Maak er een mooie dag van!

Daphne | Buro BOEG


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

jack beurskens
een jaar geleden

Goed verhaal Daphne

Daphne
een jaar geleden

Dank je wel.

karlijn van uiltje boompje beestje
een jaar geleden

Goed artikel, daar heb ik nou echt wat aan! Ik herken het, dus daar ga ik nu wat aan doen. Dank je voor de tips ;-)