Jouw gedachten tegen stress

Gepubliceerd op 6 april 2019 om 21:48

Niets heeft betekenis totdat jij deze eraan geeft.

Je hebt de uitdrukking vast al eens gehoord. Ik wel maar lang drong hij niet tot mij door. Tot een paar weken geleden.

Ik zat Grey’s Anatomy te kijken en voelde me weemoedig worden. De tranen prikte achter mijn ogen en niet veel later rolde er 1 over mijn wang. Een patiënte overleed en haar man was in tranen. Als ik het opschrijf dan klinkt het wat plat. Emotieloos en toch bracht de scene mij tot tranen.

Het zijn natuurlijk goede televisiemakers en ze weten een scene zo neer te zetten dat ik het gevoel heb dat ik er deel vanuit maak.

Maar er gebeurde ook iets anders. Ik zag de vrouw in het ziekenhuisbed liggen en stelde me voor dat het mijn vriend zou zijn. Die gedachten raakte me. Meer dan de muziek, de belichting en de goede acteurs. De gedachten aan een mogelijk overlijden van mijn vriend gaf betekenis aan het beeld en bracht mij dus tot tranen.

Niets heeft betekenis totdat jij deze eraan geeft.

 

Gedachtes kunnen dus je stemming beïnvloeden. Denk je aan een moeilijke opdracht dan zal je stemming omlaag gaan. Denk je aan die onterechte parkeerbon dan voel je boosheid oplaaien. Denk je aan het lieve cadeau van een vriend dan zal jij je zacht en warm voelen.

Gedachtes komen en gaan en geven dus betekenis aan de dag. Ze laten je allerlei emoties voelen. Die emoties bepalen vaak weer hoe jij tegen een situatie aankijkt en welke betekenis je eraan geeft. Het is een soort vicieuze cirkel.

Ben je geïrriteerd omdat iemand je afsnijdt op de weg dan zal je sneller boos worden op de buurman die zijn muziek hard aanzet. Als dan vervolgens het internet het niet doet denk je “Alles zit tegen, wat een rot dag.”

Andersom werkt het ook zo. Als je wakker wordt met een lief berichtje van iemand,  jij en je buurman naar elkaar zwaaien bij het verlaten van jullie huizen en het stoplicht springt op groen als je aankomt rijden, denk je waarschijnlijk “Wat een leuke dag! Deze kan niet meer stuk.”

Die gedachtes bepalen hoe je een volgende situatie gaat ervaren. Heb je het gevoel dat alles tegenzit dan zal je bevestigd worden in deze gedachten: “Zie je wel, er staat weer een rij voor de koffieautomaat.”

Kijk je positief naar de dag dan denk bij die rij “Een rij, mooi dan kan ik even een appje sturen.”

 

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat mensen die positief in het leven staan en positieve gedachten hebben, minder last van stress hebben. Zij zien de kansen en de mogelijkheden die er zijn. En ervaren dus ook meer geluksmomenten. Als we ons gelukkig voelen dan maken we serotonine aan. Serotonine heeft een kalmerende werking. Als je stress hebt dan maak je cortisol aan en deze haalt je serotonine niveau omlaag. Je gaat je daardoor alleen maar meer opgejaagd voelen. Dat opgejaagde gevoel roept negatieve gedachten op en je stemming gaat omlaag. De negatieve vicieuze cirkel is gestart en je stress neemt toe.

 

Door op dat moment positieve gedachten op te roepen maak je een natuurlijk antistofje tegen de stress aan, de serotonine. Hoe moeilijk het ook op dat moment is, het gaat je echt helpen! Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt en hoe sneller je weer positieve gedachtes hebt. Je voelt je positiever en zal ook meer positieve ervaringen hebben. Je serotonine niveau wordt hoger waardoor je minder last van stress hebt.

 

Ik heb 5 tips voor jou hoe je dit kunt doen:

  1. Begin iedere dag met 2 positieve gedachten over jezelf of de situaties die je meegaat maken.
    Je zet jezelf op deze manier al in een positieve stand waardoor je gedachten bij situaties automatisch positiever zullen zijn.

  2. Zoek zonlicht op en beweeg. Loop een rondje om het pand of laat de hond nog een keer uit.
    Zowel zonlicht als lichaamsbeweging helpt om serotonine aan te maken. Je bouwt dus een mooi reservelaagje op.

 

  1. Mediteer 5 minuten (langer mag ook) als jij je opgejaagd gaat voelen of een negatieve stemming krijgt.
    Er is een gratis meditatieapp (meditation moments) maar er zijn ook op youtube allerlei meditaties te vinden.
    Mediteren geeft je gedachten een reset maar helpt ook om je hartslag tot rust te brengen. Dat helpt beide tegen stress.
    Iedere dag mediteren heeft een zeer positieve uitwerking op stress.

 

  1. Voel jij je rot. Zoek contact met iemand waarbij jij je prettig voelt en vraag hem om positief met je te kletsen.
    Het leidt je gedachten af en geeft je een goed gevoel.

 

  1. Schrijf vanaf nu op wat er goed gaat en waar je tevreden over bent.
    Voel jij je gestresst, lees dit lijstje door en denk terug aan de situatie.

 

Ben je vanaf nu bewust van het feit dat jij met jouw gedachten betekenis geeft aan een situatie. Als jij dus een andere betekenis geeft aan een situatie dan dat je normaal doet, dan beïnvloed jij jouw stemming en dus je stress. 

 

Positieve gedachten zijn een belangrijk hulpmiddel tegen stress. In mijn 8 stappen methode in het weerbaar tegen stress zijn, is positiviteit één van de stappen. Ik train mijn cliënten in het positief in het leven staan. Ik heb daar verschillende tools voor. Positief denken kun je leren. Door het actief toe te passen zal je het steeds beter gaan voelen en wordt het een tweede natuur. Je gaat daardoor anders met stressvolle situaties om.

 

Maak er een mooie dag van!

Daphne | Buro BOEG


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.