Vitaliteit en stress

Gepubliceerd op 23 maart 2019 om 08:28

Als ik stress heb dan doe ik iets vreemds. Dan vul ik mijn agenda met nog meer stress-dingen en neem geen tijd voor mezelf. Ik voel me geïrriteerd en maak ruzie met mijn vriend.
Tegenwoordig herken ik dit signaal en neem ik even de tijd om te onderzoeken waar het vandaan komt. Eerder niet, dan denderde ik door en voelde me weken vervelend en opgejaagd. En mijn vriend ook! Want hij kon steeds de volle laag verwachten. 
Dat dat niet helpend was wist ik toen ook wel. Alleen had ik niet de tools in handen om het anders te doen. 

Stress is een teken dat je niet vitaal bent. Maar het geldt ook andersom. Als je vitaal bent dan ben je weerbaarder tegen stress. Stil staan bij jouw vitaliteit helpt om minder last te hebben van stress.

Maar wat is vitaliteit nu eigenlijk?
Bij de term vitaliteit (letterlijk ‘levenskracht’) staan 3 begrippen centraal:
1. energie
2. mentale veerkracht
3. lichamelijke veerkracht

Bij energie gaat het over jezelf ‘energiek voelen’. Jezelf fit en gezond voelen. Veerkracht is de persoonlijke kracht om met de dagelijkse ups en downs om te gaan. Mentale veerkracht duidt op geestelijke kracht en lichamelijke veerkracht op jouw fysieke staat.

Een vitaal persoon heeft dus de kracht en het vermogen om op een positieve manier zijn leven in te richten. Hij voelt zich sterk en energiek. Hij is weerbaar tegen de gebeurtenissen in zijn leven. Hij blijft in balans en reageert proactief op dat wat er gebeurd.
Iemand die vitaal is, heeft bijna geen last van stress! 

Albert Sonnevelt heeft deze begrippen onderverdeeld in 6 thema's en deze in een piramide gezet. Een piramide is alleen een piramide als alle lagen er zijn. De bovenste in net zo belangrijk als de onderste.
Is alles in balans dan ben je vitaal!

Sonnevelt maakt daarbij onderscheidt in fysieke en mentale vitaliteit.
Bij de fysieke lagen gaat het om goede gezonde voeding, voldoende beweging en herstelmomenten.

Gezonde voeding bestaat uit gevarieerde voedingstoffen die je lichaam nodig heeft om gezond te blijven.

Om lichamelijk krachtig en fit te zijn zul je regelmatig moeten beweging. Sporten, wandelen, fietsen of wat dan ook. Doe dit in gezonde mate en ga niet ineens 3x per week de marathon lopen. 

De laag herstelmomenten wordt vaak vergeten en verward met "een nachtje goed slapen". Herstellen is je lichaam rust gunnen om bij te komen van de piekmomenten in de dag en van stress. 

 

De mentale lagen bestaan uit positief denken, ondersteunende relaties en zinvol leven. 

Gedachten beïnvloeden jouw emoties en de beleving van de dag. Door positief te denken richt jij je op successen en heb je vertrouwen dat zaken wel goed komen. Stress wordt daardoor kleiner.

Omdat wij als mensen kudde dieren zijn, hebben wij het nodig om in contact met anderen te staan. Mensen waar jij je verhaal aan kwijt kunt en die met je meeleven. En visa versa. Want het geven van aandacht en empathie roept ook een goed gevoel op. Het helpt je om een zinvol gevoel bij je leven te hebben. Dat (zinvol leven) is de onderste laag van de piramide. Het gaat om het het gevoel dat jouw aanwezigheid op deze aarde een betekenis heeft. Op welke manier dan ook.

 

Door deze lagen in balans te brengen en te optimaliseren wordt jij weerbaarder voor de dingen die in het leven gebeuren en voor stress. Vitaliteit is zo belangrijk dat het één van stappen uit mijn 8 stappen methode tegen stress is. Als jij vitaal bent dan kun je met stress omgaan en weet je ook hoe je hem kunt stoppen. Ga er dus mee aan de slag! Onderzoek jouw vitaliteit en kom in balans.

Gratis aanbod:

Het voelt als mijn missie om mensen zo stress-vrij mogelijk door het leven te laten gaan. Om die reden bied ik regelmatig 6 personen de mogelijkheid om samen met mij hun vitaliteit te onderzoeken en te kijken hoe deze verbeterd kan worden. 
Wil jij één van deze 6 personen zijn, meld je dan voor deze vitaliteitcheck aan. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.