3 tips tegen stress

Gepubliceerd op 1 maart 2019 om 10:06

Merk je dat je slechter slaapt?
Je vaak onverklaarbare hoofdpijn hebt?
Je rusteloos bent maar toch geen energie hebt om iets te ondernemen?
Dat je snel geïrriteerd op mensen reageert die dat eigenlijk niet verdienen?
 
Waarschijnlijk heb je dan last van stress. Langdurige stress.
Dit is ongezond en het is verstandig om deze stress zo snel mogelijk uit je leven te bannen.
 
Helaas is dat niet zo makkelijk. Er wordt een beroep op ons gedaan door van alles en iedereen. We hebben met deadlines te maken en we willen van alles ondernemen.
Probeer al die zaken maar eens goed in balans te houden! Dat is lastig.
 
Wat kun je nu meteen gaan doen om jouw stress te verminderen?
1. Neem rust en blok daar ruimte voor in je agenda
Stress kost veel energie. Je lichaam levert topsport en alle energie en voeding gaat naar het overeind houden van jou tijdens deze stressperiode. Dat betekent dat er tekorten gaan ontstaan en je lichaam niet meer kan uitrusten. Hij raakt beetje bij beetje uitgeput. Hoofdpijn, maagklachten, eczeem zijn daar signalen van.
Daarom is stap 1 in het verminderen van stress in jouw leven, bijkomen van alle inspanningen die jij hebt geleverd zodat je lichaam de kans krijgt om te herstellen.
Als jij een marathon gelopen hebt dan ga je ook niet meteen daarna nog 1 km zwemmen. Dan rust je ook eerst goed uit. 
Doe dat dus ook als je stress hebt. Kies een manier van bijkomen die bij jouw past. 
Plan daar nu meteen momenten in je agenda voor. Ik noem deze momenten "witjes". Een witje is een afspraak met jezelf. Zet letterlijk in jouw agenda "Afspraak met * jouw naam* ". Door een blokkade in je agenda te creëren is het makkelijker om je er aan te houden. Als je een lege agenda ziet dan ben je geneigd om toch deze tijd vol te plannen. Staat er een afspraak dan heb je dus geen tijd. Een afspraak met jezelf is ook een afspraak dus je hebt geen tijd om iets met of voor een ander te doen.
 
2. Schrijf op waar je stress van hebt
Door op te schrijven wat jou stress geeft krijg je een overzicht van wat er allemaal speelt. Het geeft inzicht in hoe jouw gedachten gevuld zijn. Schrijf je hoofd leeg. Dit overzicht geeft je controle. En dat helpt stress te verminderen.
Schrijf er vervolgens bij waarom dit jou stress geeft. Welke gedachten schieten er door je hoofd als je hieraan denkt?
Hiermee kun je onderzoeken wat jouw stressverhogende gedachten zijn en toetsen of deze wel reëel zijn. Vaak moet je van jezelf van alles terwijl dit niet MOET. Jij doet dit (onbewust) jezelf het aan omdat je vind dat het hoort. Wordt je bewust dat je een keuzemogelijkheid hebt en kies eens voor het alternatief. Kijk wat er gebeurd, is dat hetzelfde als dat jij dacht dat er zou gebeuren?
 
3. Doe 1 ding tegelijk en maak het af
Kies steeds 1 taak uit en maak deze af. Het geeft rust en structuur in je dag. Maar net zo belangrijk is dat je zo successen ervaart wat jouw gevoel positief beïnvloed. Een positief iemand heeft veel minder last van stress dan iemand die zorgelijk is. Door iedere dag succesmomenten te creëren voel jij je meer "in control" en wordt je geest sterker. 
Begin de dag met een makkelijk iets zodat je "mind" meteen in standje positief komt te staan!
 
Stress kan heel functioneel zijn. Maar niet als hij langdurig is en op momenten dat het niet noodzakelijk is. 
Door met jouw stress aan de slag te gaan krijg je grip op je leven. Er zal zich steeds minder stress voordoen en als het er is, dan kun jij kiezen of het functioneel is (en sta je het toe) of dat het niet functioneel is (en dan draai je het bij). 
 

Kijk eens rond op mijn website voor meer informatie rondom stress. Je kan er ook praktisch tips en gratis tools terugvinden bij het kopje Gratis!

Volg me ook op instagram en facebook. Daar post ik regelmatig stress-uit-de-weg tips.

Vraag 9 gratis microbreaks aan om zo meer rust en focus in jouw dag te brengen.

Wil je vaker tips en tools die jou kunnen helpen om meer grip op jouw leven te krijgen? 
Word dan gratis lid van de "andere BOEG club". Je ontvangt dan tools om zelf aan de slag te gaan en ik deel artikelen en e-books met jou. Daarnaast zal ik regelmatig dingen weggeven, bijvoorbeeld deelname aan een workshop of een online-coachsessie.
Dit alles zal jou helpen om jouw stress te verlagen zodat je zorgeloos en vrij kunt leven.

Ken jij iemand voor wie dit artikel of het lidmaatschap van de "andere BOEG club"ook interessant is?
Deel dan deze link. 

 

Maak er een mooie dag van!

Daphne | Buro BOEG


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.