Stress als veroorzaker van een wereldcrisis?

Gepubliceerd op 4 november 2018 om 14:55

Op dit moment vliegen de nieuwsberichten over stress en burn out mij om de oren. Zo ook vanochtend. Erik Matser (klinisch neuropsycholoog) legt in De Telegraaf uit dat juist dit onderwerp prioriteit moet hebben. Hij meldt: "De westerse wereld staat aan de vooravond van misschien wel de grootste crisis ooit. De oorzaak is stress." Dat is geen misselijke boodschap voor zo op de zondagochtend.

 

Matser legt uit dat de mens niet in staat is om te leven zoals wij het in onze samenleving doen. Hij doelt op de continue stroom van informatie en het hebben van contact met anderen. Het perfectionisme dat we naar elkaar uitstralen en de vele keuzes die we moeten maken. Vaak al op jonge leeftijd. Onze werkdruk is hoog en we zijn continu bezig. Ook privé.

Waarom is stress zo slecht voor ons als mens?

Onderzoek heeft uitgewezen dat langdurige stress gezondheidsklachten veroorzaken. Matser: ,,Door onze manier van leven ontwikkelen veel mensen hersendisfuncties en krijgen daardoor hardnekkige klachten die het functioneren ernstig kunnen belemmeren. Zelfs huisartsen weten dat vaak niet.’’ Hij doelt dan op lichamelijke klachten. Maters verwijst als aanvulling naar kinderarts Nadine Burke uit San Francisco: ,,Haar bevinding was dat aanhoudende stress (‘Toxic Stress’) bij kinderen hersendisfuncties veroorzaken en veranderingen in de hersenanatomie.''

 

Wat zij zeggen is dat stress gezonde verbindingen in de hersenen verbreken en nieuwe connecties maken. Deze connecties activeren sneller het angstcentrum en laat deze langer geactiveerd zijn. Burke toont met haar onderzoek aan dat er nu dus een generatie kinderen met deze hersendisfuncties opgroeit. Hoe zorgelijk is dat?!

 

Als het angstcentrum actief is dan maakt jouw lijf adrenaline en cortisol aan. Je lichaam komt in een overlevingsstand en functies die op dat moment niet nodig zijn worden op een laag pitje of zelfs uitgezet. Als dit langdurig aanhoudt, krijgt jouw lichaam tekorten en zal klachten gaan vertonen. Bijvoorbeeld hoofdpijn, rugpijn, hartkloppingen en darmklachten. Dit zijn relatief milde klachten. Langdurige stress kan namelijk ook leiden tot ernstigere lichamelijke gebreken zoals bijvoorbeeld fibromyalgie, eczeem en hartklachten.

Dat stress slecht voor je is, is nu wel duidelijk.

Wat kan jij doen om jouw stress te verminderen?

Het klinkt simpel maar het start met het herkennen en erkennen dat jij stress hebt. Hoe uit de stress zich bij jou en wat is de aanleiding?

Vervolgens zul je keuzes moeten gaan maken. En dat is moeilijk! Want je gaat dingen anders doen en dat is spannend. Je weet namelijk niet precies wat je er voor terugkrijgt en hoe mensen gaan reageren. Het brengt allerlei oer-overtuigingen in je hoofd tot leven en je zult 100.000 redenen kunnen bedenken waarom je het niet anders moet doen. 

En toch zul je dingen anders moeten gaan doen. Je zult het rustiger aan moeten doen, meer naar je hart moeten gaan luisteren ipv je verstand en de 100.000 overtuigingen aan de kant moeten zetten. Ik gebruik het woordje 'moeten" bewust want doe je het niet dan worden er ook in jouw hersenen nieuwe verbindingen gelegd en zullen er klachten blijven ontstaan.

Ik snap dat dit geen leuk bericht is om te lezen.

 

Het bewust worden van jouw overtuigingen en daarmee de aanzet tot ander gedrag creëren is lastig om alleen te doen. Je kunt jezelf onbewust steeds voor de gek houden ondanks dat je kritisch naar je overtuigingen kijkt. Hersenen zijn namelijk getraind om naar herkenbaarheid te gaan. Dus vertrouwde gedachten en herinneringen. Handig, want zo weet je dat je hand niet in het vuur moet steken of dat als iemand huilt je een troostende houding aan behoort te nemen. Het leven wordt er een stuk makkelijker door. Alleen als het om het onderzoeken van overtuigingen en patronen gaat dan is het onhandig. Je kan ter ondersteuning bij stresscounselors (of coaches of psychologen) terecht die jou met een paar gesprekken al een eind op weg kunnen helpen. Maar ook je huisarts of iemand van P&O binnen je bedrijf kan je advies geven en/of doorverwijzen. Vaak ben je al met een paar gesprekken geholpen.

 

Ik begrijp goed dat er een drempel is om hulp voor jezelf te organiseren. En die overtuigingen ("ik moet het ook zelf kunnen" en "wat zullen ze wel niet van mij vinden?") maken precies dat jij gevoeliger bent voor stress. Ik weet het, dit komt niet aardig van mij over. Helaas heb ik gelijk. Daar zal ik een andere keer een artikel over schrijven.

Wat kun je zelf doen?

Als je het te lastig vindt om de stap maar hulp te zetten dan kun jij zelf gelukkig praktisch aan de slag. Dat kan je al ondersteunen bij het verminderen van stress en drukte.

  • Plan rustmomenten in. Blok deze in je agenda. Zorg dan echt voor rust en voorkom dat je alsnog de hele tijd op je telefoon of internet zit.
  • Ga dingen doen die je leuk vindt. En stop met jezelf te verplichten om aan alles mee te moeten doen of aanwezig te zijn.
  • Zie je tegen dingen op. Neem dat gevoel serieus en onderzoek waar jij tegenop ziet. Wat kun je anders doen waardoor het minder vervelend wordt?
  • Zeg niet meteen "ja" op alles. Wacht 10 seconden en kijk wat er gebeurd. In jezelf en bij de anderen. Maak dan pas een keuze.
  • En prikkel je hersenen door nieuwe dingen te doen. Zet ze aan het werk. Daarmee laat je de cortisol dalen en verminder je jouw stress.

 

Wil je praktische tips blijven krijgen dan geef ik je de tip om Buro BOEG te volgen. Dat kan via de website www.buroboeg.nl , Facebook en Instagram.

Hierbij ook de link naar het artikel in De Telegraaf die mij inspireerde tot het schrijven van dit bericht.

Succes met alle stappen die je gaat zetten om de stress te reduceren.

 

Wil je vaker tips en tools die jou kunnen helpen om meer grip op jouw leven te krijgen? 
Word dan gratis lid van de "andere BOEG club". Je ontvangt dan tools om zelf aan de slag te gaan en ik deel artikelen en e-books met jou. Daarnaast zal ik regelmatig dingen weggeven, bijvoorbeeld deelname aan een workshop of een online-coachsessie.
Dit alles zal jou helpen om jouw stress te verlagen zodat je zorgeloos en vrij kunt leven.

Ken jij iemand voor wie dit artikel of het lidmaatschap van de "andere BOEG club"ook interessant is?
Deel dan deze link. 

 

Maak er een mooie dag van!

Daphne | Buro BOEG


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.