Ja Ja! Die simpele tips gaan mij bij stress helpen? Dat zal!

Gepubliceerd op 2 november 2018 om 17:33

Ik kan mij voorstellen dat als je het enorm druk hebt, er dingen in je leven gebeuren die aandacht vragen en je met onvoorziene zaken te maken krijgt, jij bij mijn tips denkt "ja ja, makkelijk gezegd."

En dat begrijp ik goed! Mijn tips zijn praktisch en gericht op het hier en nu. Jouw aandacht gaat naar grotere dingen en zaken op langer termijn. Dus hoe kan een tip om naar muziek te luisteren, of je to-do-list in te korten, of na te denken over wat je blij maakt jou helpen?

 

Ons leven bestaat uit feitelijke druk van buiten af. Denk aan een deadline, een ziek kind, rekeningen die betaald moeten worden, een ruzie, een extra werkdag en ga zo maar door. Deze zaken zijn er en daar zul je iets mee moeten.

Waarom hebben sommige mensen bij dit soort situaties minder last van stress dan andere mensen? Waarom kunnen zij nog wel lachend rondlopen en ruimte voelen voor het lezen van een goed boek?

Dat kunnen zij omdat zij bij dit soort situaties een ander gevoel hebben dan jij. Ik ga de knuppel maar meteen het hoenderhok ingooien en het beestje bij zijn naam noemen. Deze mensen hebben minder last van stemmetjes in hun onderbewustzijn dan jij. Stemmetjes die zeggen "als je dit niet regelt dan vinden mensen je lui." of "zie je wel dat je niks kan want je hebt de taak nog steeds niet af" of "als ik niet op bezoek ga dan laat ik niet zien dat ik van haar houd.". Deze stemmen veroorzaken druk en roepen een gevoel van stress op.

 

Terug naar mijn tips. Waarom zouden deze helpen bij dit gevoel? Dat zijn meerdere redenen. Een aantal tips gaan de strijd aan met jouw cortisol die het gejaagde stressgevoel oplevert. Andere tips dwingen je om stil te gaan staan en na te denken over de invloed die je wel op je leven hebt. En weer andere tips laten je letterlijk een rustmoment inbouwen waardoor je lijf even kan bijtanken. Deze manieren helpen jou in je dagelijkse situatie om stress te verminderen en om het vol te houden.

Alleen het opvolgen van mijn tips maakt je niet volledig stressvrij. Ze lossen niet je deadline op, of maken je kind niet beter of en betalen je rekeningen niet. Wat ze wel doen is het beïnvloeden van jouw gevoel en gedachten bij de situatie waardoor deze beter hanteerbaar wordt. Ze trainen je ook om gedurende de dag bij te tanken en de tijd te nemen om jouw gedachten en gevoelens te onderzoeken. Daarmee beïnvloed je het hier en nu, dus je stressgevoel.

 

Wil je op de lange termijn je stress verminderen dan zul je naast die dagelijkse acties ook andere stappen moeten zetten. Dat hoeft niet langdurig en ingewikkeld te zijn. Al met een paar gesprekken kun jij je gevoelens en gedachten bij situaties zo helder krijgen dat je anders met situaties om kan gaan. Je gaat de stress bij het begin aanpakken waardoor hij niet groter wordt en uiteindelijk kleiner zal worden. Je kan hiervoor bij mij terecht maar er zijn ook hele bekwame collega stresscounselors in het land.

 

Naast gesprekken is, zoals eerder gezegd, ook het herkennen en beïnvloeden van je stress in je dagelijkse doen en laten belangrijk. Dat doe je door de tips die ik deel uit te voeren maar door het volgen van mijn 8 stappen methode word je daar nog vaardiger in. Je leert namelijk de stress eerder te herkennen en op een dieper niveau aan te pakken. Daardoor heeft stress niet meer de grip op jou maar heb jij grip op de stress.

 

Soms kunnen stressklachten zo op de voorgrond staan dat je nog niet goed aan de slag kunt gaan met je gedachten en gedrag. Een EFT sessie kan je helpen om deze klachten te laten verminderen. Daardoor zal de stress voor een deel al verminderen. Lees hier een aantal voorbeelden want wat EFT voor cliënten hebben kunnen betekenen.

 

Laat stress je niet in de greep krijgen. Zorg voor rust, afleiding en blijf leuke dingen doen!

Daphne |  Buro BOEG


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.