Van wie moet dat?

Gepubliceerd op 17 oktober 2018 om 11:31

"Ik moet dit afmaken voordat ik met je kan overleggen" hoor ik een collega zeggen. De eerste vraag die dan in mijn hoofd opkomt is "van wie MOET dat?" Dat antwoord kan ik vaak zelf al geven. Want iets moeten is vaak niet omdat een ander dat van ons verwacht maar omdat we dit van onszelf verwachten.

 

Als mens hebben we de neiging om onszelf meer werk te geven dan noodzakelijk is. Op zich is dat niet niet heel erg omdat er dan ook nieuwe dingen ontstaan, jij jezelf kan ontwikkelen en kan laten zien. Het geeft ons een fijn gevoel om dingen goed te doen en netjes af te handelen. Maar tegenwoordig zijn we doorgeslagen in meer doen dan noodzakelijk is. We lijken de hele dag door stemmetjes te horen die zeggen "je moet dit doen". Stemmetjes die hardnekkig aanwezig zijn en zich slecht tot stilte laten brengen.

 

Die stemmetjes leveren stress op. Want naast al het normale werk moeten we ineens meer doen en dat in dezelfde tijd.  Je kan natuurlijk op je klompen aanvoelen dat dit niet lukt. En toch blijven we vinden dat we dit moeten doen. Onze werkdagen zijn druk en vol. Vaak gaan we wat langer door of maken we 's avonds nog wat af.

Als we thuis komen dan blijken deze stemmetjes ook weer aanwezig te zijn. We ruimen het huis op, stofzuigen de huiskamer en plannen nog een afspraak voor in het weekeind. In plaats van rustig bij te komen van de drukke dag gaan we door met alles wat we moeten.

 

Als jij je hierin herkend wil ik je eens uitdagen om de komende week elke dag bij 10 activiteiten/ handelingen 10 seconden na te denken van wie dit moet.

Stel jezelf de volgende vragen:

- van wie moet dit?

- wat gebeurd er als ik het niet doe?

- wie heeft daar last van? En waarom?

- moet ik dit echt doen? Waarom wel of niet.

Onderzoek bij jezelf waarom je de activiteit wel of niet gaat doen. Wat je ook kiest, het is goed. Deze oefening helpt je om bewuster van je gedachten te worden.

 

De stemmetjes zijn namelijk stressverhogende gedachten. Ze leveren druk op en beperken je in wat je eigenlijk zou willen doen. Stress ontstaat als je het gevoel hebt dat dingen anders gaan dan je zou willen en als je het gevoel hebt dat je er geen invloed op hebt. Door bewust stil te staan bij van wie je dit moet doen zul je merken dat je regelmatig wel invloed kan uitoefenen en wel een keuzemogelijkheid hebt. Daardoor ga je minder stress voelen. 

 

Voorwaarden is wel dat je kritisch naar jezelf durft te kijken. Dat je niet genoegen neemt met een voor de hand liggend antwoord. Want anders blijf jij de stemmetjes voeden.

Ik zal het uitwerken aan de hand van een voorbeeld.

Je komt na een dag werken thuis en moet koken. Je gaat groente schoonmaken voor de pasta en zucht diep. Stel jezelf dan de vraag "van wie moet ik deze groente snijden?"

Je geeft het volgende antwoord: "dat moet omdat anders mijn kinderen geen gezonde maaltijd hebben".

Je kan dan denken "zie je wel, dit moet. Ik heb geen keuze."

Daar ben ik het niet mee eens. Als je namelijk kritisch doorvraagt dan kun je tot andere antwoorden komen. Bijvoorbeeld:

Vraag: Van wie moet dit?

Antwoord: van mij want ze moeten gezond eten

Vraag: Wat gebeurd er als ik het niet doe?

Antwoord: dan hebben ze geen vers gesneden groente in hun pasta.

Wie heeft daar last van? En waarom?

Antwoord: ik, want ik voel me dan schuldig.

Moet ik dit echt doen? Waarom wel of niet.

Antwoord: nee, de kinderen worden niet ziek als we een keer wat minder vers gesneden groente eten.

Zoals je kan lezen ben jij de persoon die vind dat het moet. Je zorgt zelf voor de stressverhogende gedachten.

Dat betekend niet dat je de groente niet moet snijden. Het betekend dat je een keus kan maken of je dit wel of niet gaat doen. En als je het wel doet dat je kan kiezen in welke mate.

 

Het is niet makkelijk om kritisch naar jezelf te kijken en al helemaal niet om dingen anders te gaan doen. Maak het jezelf dus niet te moeilijk en leg de lat niet te hoog. Start met bewustwording door jezelf de vragen te stellen. Kijk dan welke stapjes jij wilt zetten om het voor jezelf minder druk te maken. Probeer daar positief naar te kijken en zie het als een leuk experiment. 

Ervaar wat het je oplevert en krijg zo beetje bij beetje meer grip op jouw tijd.

 

Succes!

 

Mocht je merken dat je het lastig vindt om door te vragen of zaken anders te gaan doen. Mail mij dan. Dan kijken we samen of ik daarin iets voor jou kan betekenen.

 

Wil je vaker tips en tools die jou kunnen helpen om meer grip op jouw leven te krijgen? 
Word dan gratis lid van de "andere BOEG club". Je ontvangt dan tools om zelf aan de slag te gaan en ik deel artikelen en e-books met jou. Daarnaast zal ik regelmatig dingen weggeven, bijvoorbeeld deelname aan een workshop of een online-coachsessie.
Dit alles zal jou helpen om jouw stress te verlagen zodat je zorgeloos en vrij kunt leven.

Ken jij iemand voor wie dit artikel of het lidmaatschap van de "andere BOEG club"ook interessant is?
Deel dan deze link. 

 

Maak er een mooie dag van!

Daphne | Buro BOEG


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.