7 tips bij stress en angst door de maatregelingen rondom het Coronavirus (december 2020)

Gepubliceerd op 16 december 2020 om 08:18

Statig zat Minister President Rutte achter zijn bureau, zenuwachtig frutselend aan zijn papieren waarop de boodschap staat dat wij als Nederland vijf weken in een lockdown gaan. Ik snap zijn zenuwachtige handen wel. Dit is geen boodschap die je net voor kerst aan je burgers wilt geven. 

 

Bij mij schoot er van alles door mijn hoofd. Hoe ik kerst met mijn zus kan vieren die net haar partner verloren heeft. Of ik mijn cliënten nog face to face mag ontmoeten. Hoe ik de lessen online moet gaan aanbieden aan de studenten.

Of ik nog wel op bezoek mag bij mijn beste vriendinnetje. Dat bestelde pakketjes vast pas na Oud en Nieuw bezorgd gaan worden, ook de pakketjes die ik zelf voor mijn cliënten op de bus heb gedaan.

 

Ik merk dat er tranen naar bovenkomen. Deze lockdown gaat veel met mensen doen. En dat na maanden van beperkt leven. Ik denk aan mijn cliënten die snakken naar wat vrijheid om sociale activiteiten te doen, om op te laden. Naar meer rust en positivititeit. Die hebben zo de kinderen weer thuis, moeten plannen omgooien en tijd voor zichzelf zal er niet meer zijn.
Ik weet ook dat een aantal cliënten het niet eens zijn met de maatregelingen die de afgelopen maanden ons opgelegd zijn. Die voelen zich niet gehoord en gezien. Ze moeten dingen doen waarvan ze het nut niet zien. Deze vrouwen hebben nu ook extra stress en onrust. Hun stoutste droom is uitgekomen.

Het worden pittige weken die normaal gezellig zouden zijn omdat we met elkaar kleine feestjes zouden vieren.

 

Ik kan me voorstellen dat er bij jou ook stress of misschien wel angst is ontstaan. Ik heb in februari een blog geschreven met zeven tips hoe je hier mee om kunt gaan. Toen was het virus net Nederland binnengekomen. Deze tips zijn nog steeds helpend. Ik deel ze daarom nu opnieuw. Wel als versie 2.0!

 

  1. Erken het gevoel en spreek hem hardop uit.
    Daarmee ontlaadt je brein al een stukje emotie en komt er ruimte om na te denken.

  2. Pak pen en papier en schrijf op waar je allemaal onrustig over bent.
    Je brein krijgt de ruimte om even te panieken en te stressen. Je krijgt helder wat erin je brein gebeurt zodat je er mee aan de slag kunt.

  3. Omcirkel de 2 punten die jou het meeste onrust geven.
    Denk na waarom deze je zo onrustig maken. Wat zou er erg aan zijn als ze uitkomen? En is dat ook realistisch. Kan het ook iets opleveren? Is het echt zo erg? Kun je er iets aan veranderen?

  4. Stel jezelf gerust met feiten en noteer deze bij de punten.
    Door tegenargumenten voor je angst en stress te noteren krijgt je brein nieuwe informatie en kan deze meenemen in zijn stress en daarmee het "gevaar" ontkrachten.

  5. Besef dat angst een gedachten is en niet de werkelijkheid
    Je creëert daarmee ruimte om een keuze te maken. Of je volgt je angstgevoelens. Of je accepteert de situatie zoals hij nu is en gaat door met leven. President Roosevelt zei ooit: "Het enige waarvoor we bang moeten zijn, is de angst zelf."

  6. Alles wat je aandacht geeft groeit.
    Door er steeds aan te denken, er met mensen over te blijven praten, programma's op tv over de maatregelingen rondom het virus te kijken en het internet af te speuren geef je het onrustige gevoel een podium. Hij zal alleen maar groter gaan worden omdat je brein vooral zal zien waar hij bang voor is en waar hij stress van krijgt. Je brein zal namelijk bevestiging zoeken voor waar hij aan denkt. 

  7. Maak jezelf niet gek!
    Plaats je stress in het juist perspectief en niet alles overheersend te laten worden. Wee realistisch en reageer flexibel. Spreek jezelf dus waar nodig aan. 

 

Ik heb nog een 8e tip. Pak regie waar het kan. 
Er kan nog veel wel. Misschien niet op de manier zoals je het gewend bent of je het ideaal vindt. Daar valt niks aan te veranderen. Richt je dus niet steeds op wat niet mogelijk is. Kijk naar wat er wel kan en pak zo de regie terug. Dat geeft je een krachtig en fijn gevoel.

 

Ik heb in februari een video opgenomen hoe je met EFT (Emotional Freedom Techniques) angst kunt verminderen. Deze vind je hieronder. Het is een korte EFT sessie. Doe vooral mee. Tap mee en zeg de zinnen hardop zodat je brein direct tot rust kan komen.
Met de EFT methode kun je gevoelens van angst, spanningen. stress, boosheid, verdriet en onzekerheid in een paar minuten verminderen. Tijdens de EFT sessie die ik met cliënten heb, bespreken we ongewenste gevoelens en gedachten, we tappen een aantal rondjes totdat het vervelende gevoel weg is. Daarmee heeft de cliënt de EFT techniek eigen gemaakt en kan hem als EHBO-tool (eerst hulp bij ongewenste gevoelens) inzetten als zij weer dat gevoel krijgt.

In deze video kun je lekker thuis aan de slag om meer rust en controle te voelen.

 

Wil je (online) even met mij sparren over alle gevoelens die door de maatregelen naar boven komen? Dat kan helemaal vrijblijvend. We gaan een half uurtje online samen kijken waar jij meteen meer rust en controle kunt krijgen.

 

Daphne | Buro BOEG

Tips tegen piekeren

Vraag hier 6 tips tegen piekeren aan. Praktisch en meteen toe te passen.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.