7 tips hoe je met je stress en angst voor het Coronavirus om kunt gaan

Gepubliceerd op 28 februari 2020 om 16:46

En dan is het coronavirus ook ineens in Nederland! Het is nu wel erg dichtbij gekomen. Wat nu?
Word je ook besmet? Ga je ziek worden? Is er een kans dat je er aan overlijdt? Of gaat het iemand in je omgeving treffen? Hoe kan ik mezelf het best beschermen? Moet ik binnen blijven?
Dit soort vragen en gedachten kunnen je brein behoorlijk op hol brengen. Logisch want je hebt geen zekerheid dat het virus niet in jouw directe omgeving gaat komen.

 

Ons brein is zo geprogrammeerd dat als hij mogelijk gevaar signaleert hij meteen alle alarmbellen af laat gaat. Je stresscentrum in je hersenen wordt geactiveerd, er wordt cortisol rondgepompt, je brein scant allerlei mogelijk opties van gevaar af en maakt ze graag iets groter om zich goed te kunnen voorbereiden of wat er eventueel kan komen.

Super handig als er direct gevaar is zoals een brand of na een auto ongeluk. Je komt in een soort overlevingsstand en kan acties uit gaan zetten.

Het kan zijn dat jouw brein het Coronavirus ook als mogelijk gevaar ziet en dus in standje “paniek” schiet. Wat kun je doen als je merkt dat je ook onrustig en angstig aan het worden bent?

Deze 7 tips gaan je helpen om angst voor het Coronavirus te verminderen:

  1. Erken het gevoel en spreek hem hardop uit.
    Daarmee ontlaadt je brein al een stukje gevaar en komt er ruimte om na te denken.

  2. Pak pen en papier en schrijf op waar je allemaal bang voor bent.
    Je brein krijgt de ruimte om even te panieken en jij krijgt helder wat erin je brein gebeurt zodat je er mee aan de slag kunt.

  3. Omcirkel de 2 punten die jou het meeste onrust geven.
    Denk na waarom deze je zo onrustig maken. Wat zou er erg aan zijn als ze uitkomen?

  4. Stel jezelf gerust met feiten en noteer deze bij de punten.
    Door tegenargumenten voor je angst te noteren krijgt je brein nieuwe informatie en kan deze meenemen in zijn stress en daarmee het gevaar ontkrachten.

  5. Besef dat angst een gedachten is en niet de werkelijkheid
    Je creëert daarmee ruimte om een keuze te maken. Of je volgt angstgevoelens. Of je volgt de situatie zoals hij nu is en gaat door met leven. Roosevelt zei ooit: "Het enige waarvoor we bang moeten zijn, is de angst zelf."

  6. Alles wat je aandacht geeft groeit.
    Door er steeds aan te denken, er met mensen over te blijven praten, programma's op tv over het virus te kijken en het internet af te speuren geef je het onrustige gevoel een podium. Hij zal alleen maar groter gaan worden omdat je brein vooral zal zien waar hij bang voor is. Je brein zal namelijk bevestiging zoeken voor wat hij als gevaar ziet.

  7. Maak jezelf niet gek!
    Denk eens terug aan andere wereldwijze infectieziektes van de afgelopen jaren zoals de Mexicaanse griep, het Zikavirus en Ebola. Ze zijn natuurlijk een gevaar voor de volksgezondheid maar het zijn mondiale angsten geworden doordat er zoveel aandacht aangegeven werd. In de Volkskrant zegt hoogleraar Ira Helsloot van de Radboud Universiteit "Als de Chinezen nooit hadden ontdekt dat het hier ging om een nieuw virus, zou een soort van zware verkoudheid de wereld zijn overgetrokken, en was alle heisa ons bespaard gebleven."
    Probeer jouw angst in het juiste perspectief te plaatsen en niet alles overheersend te laten worden.

 

Wil je meteen aan de slag met het angstige gevoel rondom het Coronavirus, bekijk dan onderstaande video. Hierin zie je een korte EFT sessie die helpt bij het verminderen van deze angst.

Met de EFT methode kun je namelijk gevoelens van angst, spanningen en onzekerheid in een paar minuten verminderen. In mijn praktijk bespreken we jouw ongewenste gevoelens en gedachten, we tappen een aantal rondjes totdat het vervelende gevoel weg is. Daarmee heb je de EFT techniek eigen gemaakt en kan hem als EHBO-tool (eerst hulp bij ongewenste gevoelens) inzetten als je weer dat gevoel krijgt.

 

Bekijk de video om te ervaren wat EFT is en om je mogelijke angst voor het Coranavirus te verminderen. Doe vooral mee. Tap mee en zeg de zinnen hardop zodat je brein direct tot rust kan komen.

Meer vragen over het verminderen van stress, onzekerheid en angst? Kijk op mijn website of neem vrijblijvend contact met me op om te kijken wat ik voor jou kan betekenen.

 

Daphne | Buro BOEG

 

Wil je meer lezen over hoe je brein werkt bij angst voor een virus? Lees dan dit artikel van het NRC

Gratis E-boek
voor een stressvrij leven

In 8 stappen naar een leven met meer rust en vrijheid.

Tips tegen piekeren

Vraag hier 6 tips tegen piekeren aan. Praktisch en meteen toe te passen.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Margreet Venema
8 maanden geleden

Ben ontxettend blij met deze tips en dat ik fat op fb zomaar toegestuurd krijg,heelnerg zinvol en bedankt

Daphne | Buro BOEG
8 maanden geleden

Graag gedaan, Margreet. Het is fijn om mensen te kunnen ondertussen om meer rust in hun leven te krijgen.
Daphne | Buro BOEG